X

بویلر ساخته شده از ورق استیل نسوز

02122011620 تلفن
کاربرد ورق استیل نسوز در بویلر عمودی و افقی
ورق استیل 309 و ورق استیل 310 ، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و حرارت از خود نشان می دهند و انتخابی مطمئن در امر بویلر سازی محسوب می شوند.
فلز کالا
فلز کالا

فهرست موضوعات


مقدمه

بویلر در انواع مدل های مختلف ساخته می شود و از رایج ترینِ آنها می توان به دیگ بخار افقی و دیگ بخار عمودی اشاره کرد. این دو مدل فقط از نظر طراحی با یکدیگر متفاوتند و وظیفه ی هر دو، تولید بخار در فشارهای کاریِ مشخص می باشد.

بویلر عمودی از جنس استیل نسوز

این بویلر همانطور که از نامش مشخص است، به صورت ایستاده روی سطح زمین قرار می گیرد. مشعل آن در ناحیه پایینی یا وسط دیگ بخار قرار می گیرد و دودکش در قسمت بالای آن جاگذاری می شود. مورد استفاده این بویلرها عمدتاً در جاهایی است که با کمبود فضا مواجه اند، مانند خشکشویی ها، کارواش بخار و غیره.
گردش گرما در این مدل به طور تک مرحله ای است، یعنی حرارت ایجاد شده توسط مشعل، در یک مرحله از دودکش خارج می شود. این فرآیند منجر به کاهش راندمان و افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

کاربرد ورق استیل نسوز در ساخت بویلر عمودی

از آنجا که این تجهیزات به طور دائم در معرض درجه حرارت های بالا و همچنین رطوبت قرار دارند، مواد ساخت آنها باید دارای خواص ضد خوردگی و مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و پوسته شدن باشد. یکی از بهترین و مطمئن ترین گزینه ها در چنین کاربردی، استفاده از ورق استیل نسوز می باشد. این جمله گریدهای آلیاژی این گروه می توان به ورق استیل 309 و ورق استیل 310 اشاره کرد. این آلیاژها با توجه به محتوای بالای نیکل و کروم در ترکیب شیمیایی شان، تمامیِ الزامات فیزیکی و مکانیکی در شرایط ذکر شده را برآورده می کنند.

 

بویلر عمودی

 

ویژگی های بویلر عمودی از جنس ورق استیل 309 و 310

از جمله مزیت های دیگ بخار عمودی می توان به دوام و عمر بالا، سهولت استفاده، استحکام مکانیکی و اشغال فضای کم اشاره نمود. این وسیله دارای معایبی نیز می باشد و بالا بودن مصرف سوخت، راندمان پایین و همچنین محدودیت تولید در ظرفیت های بالا برخی از آنها می باشد.

بویلر افقی ساخته شده از استنلس استیل نسوز

بین سازندگان، ساخت و تولید بویلرهای افقی نسبت به انواع عمودی رایج تر می باشد. در این مدل، مشعل در یک سمت و دودکش در سمت دیگر جاگذاری می شود. گردش حرارت در این بویلر برخلاف مدل عمودی، به صورت چند مرحله ای می باشد. این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی دیگ بخار می شود.

انواع بویلر افقی از جنس ورق استیل 310 و 309

بویلرهای عمودی خود در انواع مختلفی تولید می شوند که در ادامه به معرفی تعدادی از آنها پرداخته شده است:
 

بویلر دو مرحله ای

در این مدل گرمای تولید شده توسط مشعل پس از دو مرحله گردش در داخل بویلر، از دستگاه خارج می شود. در این بویلر، دودکش و مشعل در یک سمت قرار دارند. راندمان این بویلر نسبت به مدل های ایستاده بالاتر می باشد.

 

بویلر افقی

 

بویلر سه مرحله ای

از جمله ی رایج ترین بویلر ها در ظرفیت های بالا بوده و به سه نوع ریوِرسی، درای بک و وِت بک تقسیم می شوند.
در بویلر ریورسی انتهای کوره بسته است و هنگامی که مشعل روشن می شود، حرارت آن تا انتهای کوره جریان یافته و سپس به صورت برگشتی، به سمت مشعل بر می گردد. در نهایت، حرارت از طریق لوله های داخل دستگاه به سمت دودکش هدایت شده و از آن خارج می شود.
بویلرهای درای بک از نظر ساختاری شبیه بویلرهای دو مرحله ای اند، با این تفاوت که حدفاصل لوله های مرحله دوم و سوم توسط یک مانع از یکدیگر جدا می شوند. محل قرار گیری مشعل و دودکش در این بویلر خلاف جهت همدیگر می باشد. 
بویلرهای وِت بک از بهترین انواع موجود در بازار می باشند. این بویلر دارای محفظه ای می باشد که حرارت اولیه وارد آن می شود. در این نقطه مرحله اول و دوم از هم جدا می شوند. وجود آب در این محفظه منجر به استفاده ی حداکثری از حرارت تولید شده می شود. سپس این حرارت وارد مرحله دوم شده و در نهایت با برخورد به دیواره بتنی بویلر به سمت دودکش هدایت و از آن خارج می گردد.

ورق استیل نسوز در ساخت بویلر افقی

همانطور که قبلاً هم گفته شد، تفاوت بویلرهای عمودی و افقی در نحوه طراحی آنهاست و از نظر کارکرد، وظیفه یکسانی دارند. از آنجا که این بویلرها نیز در معرض دماهای بالا و رطوبت قرار دارند، برای عملکردِ هرچه بهتر تجهیزات، بهتر است از موادی در ساخت آنها استفاده شود که مقاومت به خوردگی و حرارت بالایی داشته باشند. ورق استیل نسوز یکی از گزینه های رایج برای چنین کاربردی است. ورق استیل 309 (حاوی حداقل 22 درصد کروم و حداقل 12 درصد نیکل) و ورق استیل 310 (دارای حداقل 24 درصد کروم و حداقل 19 درصد نیکل)، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و حرارت از خود نشان می دهند و انتخابی مطمئن در امر بویلر سازی محسوب می شوند.

ویژگی های بویلر افقی از جنس استیل نسوز

این بویلر ها با توجه به مواد با کیفیتی که در ساختشان بکار رفته، عمری طولانی مدت با راندمان بسیار بالا در انتظارشان می باشد. توانایی تولید در ظرفیت های بالاتر از جمله ی دیگر مواردی است که می توان به آن اشاره نمود.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید