X

کاربرد ورق استیل دوپلکس

02122011620 تلفن
ورق استیل دوپلکس
ورق استیل دوپلکس به شدت در برابر خوردگی مقاوم است و به عنوان یک آلیاژ با مقاومت بالا عمل می کند.
فلز کالا
فلز کالا

معرفی ورق استیل دوپلکس

معرفی ورق استیل دوپلکس
18/08/2023

جهت خرید ورق استیل بصورت شیت یا کویل می توانید از طریق شماره: 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


مقدمه

ورق استیل دوپلکس به شدت در برابر خوردگی مقاوم است و به عنوان یک آلیاژ با استحکام بالا عمل می کند. میکرو ساختارهای استیل دوپلکس متشکل از هر دو فاز آستنیت و فریت بوده و در نتیجه ویژگی های اصلی فولادهای آستنیتی و فریتی را در خود دارد. این ترکیب شدن ویژگی های دو نوع ورق استیل خیلی جالب می شود وقتی که ویژگی های آنها را با هم مقایسه کنیم. مثلاً نوع دوپلکس در اکثر موارد سختی بسیار بالاتری نسبت به ورق استیل فریتی دارد. مقاومت استیل دوپلکس در بعضی موارد می تواند دو برابر میزان مقاومت ورق استیل آستنیتی باشد. در حالی که استیل دوپلکس در برابر خوردگی تنشی مقاوم است، به اندازه ورق استیل فریتی در برابر این تنش مقاوم نیست. اگرچه که مقاومت در برابر خوردگی ضعیف ترین نوع ورق استیل دوپلکس از متداول ترین انواع استیل یعنی گرید 304 و 316 بیشتر می باشد. این نشان می دهد که این آلیاژ علاوه بر امتیازاتی که دارد در برخی موارد می تواند از گریدهای دیگر ضعیف تر هم باشد. همچنین ورق استیل دوپلکس دارای ویژگی های مغناطیسی است، یک ویژگی مهم که با استفاده از آن می توان به راحتی تفاوت آن را با ورق استیل آستنیتی تشخیص داد.

ریز ساختار ورق استیل

نامگذاری آلیاژ دوپلکس از کجا آمده است؟

با توجه به مقاومت در برابر خوردگی فوق العاده و استحکام بسیار بالا، پر مصرف ترین نوع استیل دوپلکس 2205 است. این نامگذاری به این خاطر است که در این ترکیب 22 درصد نیکل و 5 درصد کروم وجود دارد. این آلیاژ در استانداردهای مختلف با نام های دیگری هم خوانده می شود. UR52N یک گرید سوپر دوپلکس است که دارای مقاومت در برابر خوردگی بسیار بالا بوده و همچنین استحکام فوق العاده بالایی دارد. تفاوت عمده ای که این گرید با آلیاژ 2205 دارد این است که این گرید حاوی مقداری مس اضافه هم هست که همین مقاومت فوق العاده ای به این گرید در برابر کلریدهای گرم و اسیدهای کاهنده قوی مانند سولفوریک اسید می دهد. فولادهای دوپلکس زیاد دیگری هم وجود دارند که اکثر آنها توسط تولید کنندگان خاص به صورت اختصاصی تولید شده و تقویت می شوند. این گرید ها عموماً در معرض استفاده عموم قرار نمی گیرند و صرفاً برای استفاده های خاص همان شرکت ها تولید می شوند.

مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل دوپلکس

از ویژگی های بسیار مهم و قابل توجه دیگر ورق استیل دوپلکس این است که به شدت در برابر خوردگی مقاوم است. این آلیاژ همچنین مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی بین دانه ای دارد. حتی در محیط های کلرید و سولفید، فولاد دوپلکس مقاومت فوق العاده ای در برابر خوردگی تنشی از خودش نشان می دهد. نکته جالب توجه دیگر این است که گریدهای سوپر دوپلکس در برابر خوردگی حتی قوی تر هم هستند.

تولید ورق استیل دوپلکس

تولید فولاد دوپلکس باید صرفاً توسط تجهیزاتی انجام شود که مربوط به ورق استیل اند نه مواد و فلزات دیگر. سطح ابزار آلات باید به خوبی قبل از شروع کار تمیز و پاکسازی شده باشد و تجهیزات باید کاملاً بررسی شوند که هیچ گونه آلودگی روی سطح آن ها باقی نمانده باشد. این موارد احتیاطی حتما باید رعایت شوند چرا که ممکن است محصول نهایی دچار آلودگی توسط فلز پوسیده موجود روی ابزار آلات شود و محصول نهایی دیگر کیفیت و کارایی را که در شروع کار مد نظر بوده را نداشته باشد. در مورد آلودگی سطح ابزار آلات باید دقت خیلی زیادی صورت گیرد چرا که حتی در برخی موارد این آلودگی می تواند باعث تغییر رنگ سطح استیل بشود.

ماشین کاری

با این که استیل دوپلکس قابلیت ماشینکاری شدن دارد اما مقاومت بالای آن این کار را کمی سخت می‌کند. برای مثال سرعت ماشین کاری ورق استیل ۳۰۴ بیست درصد بیشتر از استیل دوپلکس 2205 است. ماشین کاری می تواند با پیروی از قوانین زیر سریعتر انجام شود:
لبه های برش باید تیز نگه داشته شوند. لبه های کند باعث کند شدن سرعت کار و سخت تر شدن آن می شوند.
برش ها باید سبک باشند اما به اندازه کافی عمیق تا با سوار شدن بر روی سطح قطعه از سخت شدن کار جلوگیری شود.

جوشکاری

ورق استیل دوپلکس از قابلیت جوشکاری بسیار خوب و مناسبی برخوردار است. همه روش ها و متد های استاندارد جوشکاری را می تواند روی این فلز فوق العاده کاربردی به کار گرفت و استفاده کرد. جوشکاری استیل دوپلکس به سادگی استیل آستنیتی نیست اما انبساط حرارتی کم در گریدهای دوپلکس از تغییر شکل، اعوجاج و تنش های پس از جوشکاری تا حد بسیار زیادی می کاهد. اما برای استفاده از مواد پر کننده متخصصان توصیه می کنند که برای انجام جوشکاری بر روی گرید 2205 از ماده پر کننده با گرید 2209 استفاده شود.

ورق استیل دوپلکس

 

موارد استفاده ورق استیل دوپلکس

استیل دوپلکس عموماً در مواردی که در زیر بیان می شود استفاده می شود. مطمئناً این ها همه موارد استفاده از این استیل نیستند و اشاره به همه موارد استفاده ورق استیل دوپلکس در مجال این مقاله نیست.
● پردازش، حمل و نقل و ذخیره سازی مواد شیمیایی
● سکوهای اکتشاف نفت و گاز و سکو های دریایی
● پالایش نفت و گاز
● تاسیسات دریایی
● تجهیزات کنترل آلودگی
● تولید کاغذ و خمیر کاغذ
● کارخانه های فرآوری شیمیایی
ورق استیل دوپلکس گرید 2205 معمولاً در اشکال اتصالات و فلنج ها، لوله، صفحه، تیوب، میله و ورق ارائه می شود.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید