X

ورق استیل بگیر در تولید اتاق آسانسور

02122011620 تلفن
کاربرد ورق استیل 430 در ساخت آسانسور
استفاده از ورق استیل بگیر در تولید آسانسور می تواند طول عمر آسانسور را افزایش داده و زیبایی خاصی را به محیط بیرون و درونی آسانسور می بخشد.
فلز کالا
فلز کالا

فهرست موضوعات

 

مقدمه

آسانسور یکی از مهمترین اجزای ساختمان های تجاری، اداری، مسکونی و برج ها هستند. به همین جهت در معماری مدرن امروزی از جایگاه ویژه ای برخوردارند. همچنین ویژگی های بصری و کاربردی مفیدی را به ساختمان ها می دهند. این وسایل می بایست باید تا مدت های طولانی سرویس دهی موفقیت آمیزی داشته و نیاز به تعویض نداشته باشند. یکی از عواملی که در میزان عمر و بازده کاری آسانسورها دخیل بوده، متریال به کار رفته در ساخت آنهاست. از آغاز بکارگیری آسانسور جهت جابجایی مسافران بین طبقات ساختمان ها آلیاژهای مختلفی در ساخت آنها استفاده شده اند. اما یکی از متریالی که در ساخت این قسمت از ساختمان ها توانسته عملکرد قابل قبولی داشته باشند فولادهای زنگ نزن به ویژه ورق استیل 430 می باشد. این گرید در عرف بازار ایران به خاطر دارا بودن خاصیت معناطیسی به ورق استیل بگیر نیز معروف است. قیمت ورق استیل بگیر به خاطر فقدان نیکل و کمتر بودن کروم نسبت به فولادهای کروم نیکلی پایین تر می باشد. با این وجود در بسیاری از کاربردهای صنعتی همچون آسانسور سازی توانسته جایگزین این گریدها شده و عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد. به طور کلی از این فولادها در ساخت قسمت های مختلف یک آسانسور اعم از درب، سقف، دیواره های داخلی، صفحه کنترل و دستگیره های اتاقک آسانسور استفاده می شود. 

 

آسانسور استیل

 

چرا تولید کنندگان آسانسور از گرید 430 استفاده می کنند؟

عمده ترین دلایل انتخاب ورق استیل بگیر جهت بکارگیری در ساخت قسمت های مختلف یک آسانسور شامل مقاومت در برابر خوردگی، استحکام و دوام بالا، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر ضربه، عدم تغییر رنگ و تمیز کاری آسان می باشد. سطح براق و درخشان این آلیاژ نیز از نظر زیبایی شناسی نیز جلوه ای زیبا به بخش های درونی یک ساختمان می بخشد. معمولا این فولادها با سطوح پرداخت پایانی مختلفی روانه بازار مصرف می شوند. هر قدر که کار اضافی و بیشتری روی سطوح این ورق ها صورت گیرد بر قیمت آنها نیز افزوده می شود. به عنوان مثال قیمت ورق استیل بگیر با سطح دانه گندمی به مراتب بالاتر از ورق های مات بوده و زمانی که از این ورق ها استفاده شود هزینه پایانی محصول نیز افزایش می یابد. این مسئله در تولید اجزای کابین آسانسور نیز صادق می باشد. در این مورد و با توجه سفارش مشتری، طراح و تولید کننده کابین آسانسور تصمیم می گیرند چه ورقی با چه سطحی را انتخاب کنند.   

مروری بر تاریخچه پیدایش و توسعه بکارگیری آسانسور

اولین آسانسور مسافری ایمن و موفق جهان در ساخت 1857 توسط الیشا اوتیس (Elidha Otis) طراحی و در یک ساختمان پنج طبقه با ارتفاع 25 متری در شهر نیویورک نصب شد. قیمت این آسانسور 300 دلار بوده و با سرعتی کمتر از 0.5 مایل در ساعت حرکت می کرد. با رشد روز افزون و توسعه بکارگیری آسانسورها زمینه برای احداث ساختمان هایی با تعداد طبقات بالا فراهم شد و به تدریج با پیدایش برج ها و آسمان خراش ها بافت شهری دست خوش تغییر و تحولات فراوانی شد. این تغییرات به گونه ای بود که تا قبل از پیدایش آسانسور در یک ساختمان چند طبقه افراد ثروتمند در طبقه های پایین و افراد که از نظر مالی وضعیت بدتری داشتند در طبقه های بالا زندگی می کردند. اما امروزه با پیدایش این وسیله اوضاع دگرگون شد و زندگی در طبقات بالای یک ساختمان همچون برج ها برای افراد ثروتمند جذابیت بیشتری دارد. 

آشنایی با انواع آسانسور

آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیکی یکی از ساده ترین نوع از انواع آسانسورهاست که برای ساختمان هایی که ارتفاع چندانی ندارند استفاده می شوند. هزینه تعمیر و نگهداری آسانسورهای هیدرولیکی در مقایسه با دیگر انواع آسانسورها زیاد نیست. معمولا در زیر اتاقک این قیبل آسانسورها، یک پیستون وجود دارد. این پیستون معمولا توسط یک موتور الکتریکی حرکت داده می شود که در این زمان یک سیال هیدرولیک (مانند روغن) به داخل پیستون هل داده می شود. هنگامی که آسانسور نیاز به پایین آمدن داشته باشد پیستون مقداری از روغن را آزاد می کند. 

آسانسور کششی

این نوع از آسانسورها در ساختمان های متوسط و بلند محبوبیت بیشتری دارند.  آنها در مقایسه با بالابرهای هیدرولیک سرعت بیشتری دارند. آسانسورهای کششی توسط یک موتور الکتریکی به حرکت در می آیند که این موتور الکتریکی کابل و طناب های متصل به کابین را به حرکت در می آورد. یک اتاق ماشین در بالای آسانسور قرار دارد و موتور الکتریکی را فعال می کند. مفهوم آسانسور کششی شبیه به سیستم قرقره ای است که کابل ها را در یک چرخ دنده حرکت می دهد. کابل ها و سیستم چرخ دنده باید مرتباً از نظر ساییدگی و پارگی بررسی شوند. اگر این اجزا خراب شوند، آسانسور دیگر کارآمد نبوده و حتی ممکن است در برخی مواقع خطرناک باشد.

 

آسانسور استیل

 

آسانسور بدون موتور خانه (بدون اتاقک ماشین) یا آسانسور روملس

این آسانسورها یک اتاق کنترل دارند که در مجاورت آسانسور قرار دارد. هزینه های تعمیر و نگهداری آنها مشابه با آسانسورهای کششی است، اما می توانند با سرعت بیشتری حرکت کنند. به همین دلیل است که آسانسورهای MRL  امروزه به طور فزاینده ای محبوب هستند. معمولا جابجایی بین طبقات بوسیله این قبیل آسانسورها ایمن تر و سریع تر صورت می پذیرد. همچنین نیاز به انرژی پایینی دارند. بنابراین استفاده از آنها برای مالک ساختمان کارآمدتر است. آسانسورهای MRL برای ساختمان های متوسط با ارتفاع تا 250 فوت ایده آل هستند.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید