X

مزایای ترکیبات کروم در استنلس استیل دوپلکس

02122011620 تلفن
نقش کروم در استیل دوپلکس
آلیاژ دوپلکس جزو یکی از چندین نمونه‌ ی فولاد ضد زنگ موجود در بازار بوده که بسته به عملکرد خود در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فلز کالا
فلز کالا

نقش کروم در ساختار استنلس استیل دو فازی

نقش کروم در ساختار استنلس استیل دو فازی
18/08/2023

فهرست موضوعات


مقدمه

ورق استیل دوپلکس و عناصر به کار رفته در آن موضوعی است که قصد داریم در مقاله امروز به بررسی آن بپردازیم. به طور کلی برای انجام هرکاری، آشنایی نسبت به فرآیند انجام آن می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما کند. این موضوع با استیل ضد زنگ نیز تا حدود بسیار زیادی ارتباط دارد. استیل ضد زنگ جزو آن دسته از آلیاژهایی است که نمونه‌های بسیار زیادی آن در بازار وجود دارد.

کروم و استیل

به همین دلیل آشنایی با اجزا و عملکرد آن باعث می‌شود تا بتوانید اطلاعات کلی درباره کاربرد و ویژگی‌های فولاد موردنظر خود نسبت به سایر نمونه‌ها داشته باشید. به همین جهت تصمیم گرفتیم تا درباره اجزای استیل ضد زنگ دوپلکس اطلاعاتی به شما بدهیم. جدا از این مورد قصد داریم شما را کمی با فلز سرسخت کروم و ارتباط آن با فولاد ضد زنگ دوپلکس آشنا کنیم.

استیل ضد زنگ دوپلکس

ورق استیل دوپلکس جزو یکی از چندین نمونه‌ ی فولاد ضد زنگ موجود در بازار بوده که بسته به عملکرد خود در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فولاد با ترکیبات خود توانسته طرفداران بسیار زیادی را در زمینه صنعت و ساختمان سازی کسب کند. دلایل بسیار زیادی نیز دارد که استیل ضد زنگ دوپلکس توانسته به یکی از گزینه‌های مناسب برای استفاده تبدیل شود. یکی از این دلایل، میزان مقاومت بالا در برابر آسیب و پوسیدگی است. عاملی که توانسته نسبت به سایر رقبا، فولاد ضد زنگ دوپلکس را جلوتر بیندازد. جدا از موارد گفته شده، این فولاد به دلیل تساوی در میزان آلیاژهای به کار رفته در ساختار خود، به مقاومت و توان بسیار بالایی نسبت به سایر نمونه‌های موجود در بازار رسیده است. مقاومت بالا در برابر خوردگی را نیز فراموش نکنید. استیل ضد زنگ به طور کلی در شاخه‌های مختلفی مانند خطوط لوله، مخازن تحت فشار، مخازن حمل و نگهداری، صنایع نیشکر، چوب، کاغذ، صنایع معدن، ساختمان سازی و سایر شاخه‌های مشابه کاربرد دارد. البته که فولاد ضد زنگ دوپلکس نمونه‌های مختلفی دارد اما به طور کلی از نظر عملکرد همگی در شرایط نسبتا یکسانی قرار دارند. استفاده گسترده در شرایط‌ سخت و مختلف از ویژگی‌های این آلیاژ به حساب می‌آید. همچنین از نظر ترکیبات داخلی، تمامی نمونه‌های استیل ضد زنگ دوپلکس شرایطی مشابه به یکدیگر دارند. همه این نمونه‌ها عنصر آلیاژی کروم در ساختار خود دارند. وجود این عنصر نقش به سزایی در میزان مقاومت استیل ضد زنگ دوپلکس و سایر نمونه‌های آن دارد.ورق استیل دوپلکس ترکیبی از ریز ساختار فریتی(مانند ورق استیل 430) و آستینیتی(مانند ورق استیل 321) است.

کروم و نقش آن در فولاد ضد زنگ دوپلکس

کروم جزو فلزات سر سخت در جدول مندلیف به حساب می‌آید. رنگ این عنصر خاکستری بوده و در جدول تناوبی با نماد Cr نشان داده شده و عدد اتمی آن 24 می باشد. جلاپذیری این عنصر و همچنین مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی باعث شده تا این عنصر به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در ساختار استیل ضد زنگ دوپلکس به حساب بیاید.  همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد، ترکیبات موجود در استیل ضد زنگ دوپلکس یکی از عواملی است که باعث شده این آلیاژ به عنوان یکی از برترین نمونه‌های موجود در بازار برای صنایع و شاخه‌های مختلف باشد. بسیاری از کارشناسان و متخصصین در این زمینه معتقدند تا پیش از کشف و استفاده از کروم، ساخت و استفاده از استیل ضد زنگ در شرایط مختلف، موضوعی غیرممکن به حساب می‌آمد. تا اینکه کروم در ساختار این آلیاژ مورد استفاده قرار گرفت. به طور کل وجود و استفاده از کروم در ساختار استیل ضد زنگ دوپلکس باعث شد تا این فولاد در برابر عوامل محیطی و فیزیکی مختلف، به میزان مقاومت قابل توجهی دست پیدا کند. از این عوامل می‌توان به زنگ زدگی، خرد شدگی و . . . اشاره کرد. 

ریز ساختار ورق استیل دوپلکس

از میان عناصری که نقش به سزایی در میزان آسیب پذیری استیل ضد زنگ دوپلکس دارد، کروم از عواملی است که تاثیر مستقیمی بر میزان مقاومت در برابر خوردگی دارد. از نمونه خوردگی‌هایی که به لطف کروم، استیل ضد زنگ از آن در امان خواهد ماند، به خوردگی بین دانه‌ی و حفره‌ای می‌توان اشاره کرد. به طور معمول پس از گذشت مدت زمان کوتاه، استیل ضد زنگ در معرض خوردگی و یا ایجاد حفره در میان فضای داخلی خود می‌شود.  به لطف وجود کروم در ساختار فولاد ضد زنگ دوپلکس، دیگر خبری از حفره و یا بروز مواردی مانند این موضوع نخواهیم بود. دلیل این موضوع نیز افزایش تراکم مولکولی و ساختاری فضای استیل ضد زنگ دوپلکس است. به همین جهت استیل ضد زنگ دوپلکس پس از گذشت مدت زمان طولانی از استفاده از آن، آسیبی مانند خوردگی، پوسیدگی و یا حتی زنگ زدگی نیز آن را تهدید نخواهد کرد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید