X

پر کاربردترین گریدهای استنلس استیل در صنعت غذا و دارو

02122011620 تلفن
استنلس استیل در صنعت غذایی
یکی از محبوب ترین وپاکیزه ترین آلیاژهای موجود در صنعت استنلس استیل ها هستند که بدلیل خاصیت ضد خوردگی با مواد دارویی و غذایی ترکیب نمی شوند.
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

استفاده از ورق استیل در صنایع غذایی

وقتی صحبت از تهیه غذا می گردد اطمینان از کیفیت مناسب و بهداشتی بودن ظروف غذا یکی از مهمترین مسائلی است که به منظور تامین سلامتی و دستیابی به غذای سالم در نظر گرفته می شود. این امر منتهی به این پرسش می گردد که اهمیت استفاده از ورق های استنلس استیل در صنعت غذایی چیست و چه گریدهایی از این فولادها در ساخت تجهیزات مرتبط با این شاخه از صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. ورق استیل های مورد استفاده در صنایع غذایی، فولادهای مقاوم به خوردگی بوده و برای پخت غذاهای متنوع، ایمن و مقاوم می باشند. گریدهای متفاوتی از این نوع فولادها مانند استیل های ۱۸/۱۰، ۱۸/۸ وجود دارد. تفاوت گریدها به معنی تفاوت میزان کروم و نیکل موجود در فولاد می باشد. این دو گرید از استنلس استیل ها نمونه ای از فولادهای زنگ نزن مورد استفاده در صنعت غذایی بوده و تحت عنوان ورق استیل ۳۰۴ یاد می گردند.

به عنوان مثال، فولاد استنلس استیل ۱۸/۸ دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل دارد. فولاد ضد زنگ ۱۸/۰ مقدار قابل چشم پوشی از نیکل داشته و مقاومت کمتری در مقابل خوردگی نسبت به مجموعه های ۳۰۴ و سری ۳۰۰ دارا می باشد. استیل ۱۸/۰ جزء سری ۴۰۰ از فولادهای زنگ نزن بوده و بر خلاف سری ۳۰۰ مغناطیسی می باشد، هرچند مقاومت کمتری در مقابل خوردگی دارد، چرا که منگنز به جای نیکل در آن به کار رفته است. این محصولات ایمنی سری ۳۰۰ یا ۳۰۴ را ندارند.

 

استنلس استیل در صنعت غذایی

 

در ساخت کارد و چنگال بکارگیری استیل 18/10 یا 18/8 در وزن محصول نهایی تاثیری ندارد. کارد و چنگال ساخته شده از جنس ۱۸/۱۰ نسبت به کارد و چنگال های 18/8 مستحکم تر می باشند. هنگامی کارد و چنگال استیل همراه با ظروف استیل بکارگیری می شوند، هیچ نوع صدمه ای از جانب قاشق یا چنگال های استیل بر این ظروف وارد نمی گردد. فولاد زنگ نزن جانشین مناسبی برای ظروف تفلونی با روکش آلومینیوم می باشد.
بر روی گاز، فولاد ضد زنگ (ظروف ساخته شده از استنلس استیل) حرارت بهینهای را ایجاد نمی کند، و به همین علت است که به صورت متداول آنها را به صورت سه لایه می سازند. به عنوان مثال، یک تابه لایه میانه آلومینیوم همراه با دو لایه فولاد ضد زنگ ۱۸/۱۰ دارا می باشد، تا توزیع حرارت را در سراسر تابه تضمین نماید.
اغلب تجهیزات صنایع غذایی مانند ظروف استیل، وسایل پخت غذا و سینک ها از جنس استیل ۳۰۴ یا ۳۱۶ ساخته می شوند. یکی دیگر از گریدهایی که به طور عمده در ساخت لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند ورق استیل 430 (ورق استیل بگیر) است. میزان عنصر کروم در استنلس استیل 430، 17 درصد بوده و برای خانه سازی، فیلترهای پشت سینک، و در جایی که الزامات مربوط به مقاومت در مقابل خوردگی مد نظر نباشند به کار می رود. گرید ۳۰۶ یکی دیگر از فولادهای زنگ نزن که در صنعت غذایی استفاده می شود اما کاربرد آن به گستردگی فولادهای 304 و 316 نیست.
در ادامه به انواع خوردگی که امکان دارد در تجهیزات صنعت غذایی رخ دهد اشاره می شود.
همانطورکه اشاره شد فولادهای زیادی جهت بکارگیری در صنعت غذایی استفاده شده اند، ولی این فولادها مقاومت کافی در مقابل خوردگی همچون استنلس استیل های سری ۳۰۰ را ندارند. در اروپا، قوانینی را در مورد کاربرد محصولات فولاد ضد زنگ مخصوص غذا به منظور تولید لوازم و تجهیزات غذایی در نظر گرفته است. این مقررات تضمین می مایند که ماهیت، کیفیت و ترکیب غذا به هیچ وجه تحت تاثیر تابه یا سایر ظروف فولادی قرار نمی گیرد. اگر گرید فولاد ضد زنگ شناخته شده باشد و مطابق با آن به کار گرفته شود، هیچ نوع خوردگی نمی بایست بر روی سطح رخ دهد. به عنوان مثال، سطوح صاف باعث تمیز شدن محصول می گردند و منجر به کاهش خطر خودگی در محصول می شود.

خوردگی حفره ای و شکافی

شرایط اسیدی ( و همچنین افزایش درجه حرارت) باعث افزایش احتمال خوردگی شکافی و ایجاد حفره می گردد. خوردگی حفره ای بر روی حفره های عمیق سطح مشاهده می گردد. خوردگی شکافی از طرفیدیگر، در شکاف های باریکی ایجاد می گردد که امکان گسترش آن بر روی سطح فولاد وجود دارد.

ورق استیل در صنعت غذایی

ترک های ناشی از خوردگی تنشی

این آسیب یک نوع خوردگی موضعی است که در سطح شکاف های اشیای آسیب پذیر در مقابل خوردگی محیطی و نیز حرارت دیده می شود.

خوردگی بین دانه ای

این یک نوع از خوردگی است که در گذشته تحت عنوان پوسیدگی ( واپاشی) جوشکاری شناخته می شود. این نوع خوردگی معمولا ناشی از حملهای است که در نوار نزدیک به محل جوشکاری رخ می دهد.

به منظور اجتناب از این نوع خوردگی ها، می بایست تجهیزات فولادی خود را در حالت مطمئن نگاه دارید. تمیز نمودن موثر برای حفظ کیفیت فولاد ضد زنگ حیاتی می باشد. در صورتی که به شکلی دقیق از این محصولات نگهداری کنید، شکی نیست که می توانید سالها از آنها بهره ببرید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید