X

کاربرد استنلس استیل در معماری مدرن

02122011620 تلفن
اهمیت انتخاب استیل مناسب در معماری
اولین بار از استیل ضد زنگ در سقف ساختمان کرایسلر استفاده شد، سازه ای که در سال ۱۹۳۰ بلندترین سازه جهان محسوب می‌شد.
فلز کالا
فلز کالا

ورق استنلس استیل و معماری

ورق استنلس استیل و معماری
18/08/2023

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق فابریک، شیت یا کویل می توانید از طریق شماره: 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


کاربرد استنلس استیل در صنعت معماری

ورق استنلس استیل اولین بار در بام ساختمان کرایسلر استفاده شد. این سازه در سال 1930 بلندترین سازه جهان محسوب می شد. البته اولین سازه ای که کاملاً با استفاده از ورق استیل روکش شد، ساختمان سوکونی موبیل بود. این ساختمان نیز در نیویورک واقع شده بود و در سال 1956 پروژه ساخت آن به اتمام رسید. برای هر دوی این ساختمان ها از آلیاژی معادل چیزی که ما امروزه با نام گرید 302 میشناسیم، استفاده گردید. هر دو سازه ی فوق آزمون زمان را با موفقیت پشت سر گذاشته اند و مقاومت فوق العاده ای از خودشان در برابر خوردگی نشان داده اند و کمترین نشانه ای از خوردگی در آنها موجود می باشد. همچنین با شست و شو توسط شوینده های شیمیایی، دوباره به درخشش روزهای اولیه خود باز گشته اند.

 

استیل در ساختمان سازی

از آن زمان به بعد، موجی از پیشرفت و گسترش ساختمان های زیبا و الهام بخش و مبلمان شهری که با استفاده از ورق استیل ساخته شده بود، به راه افتاد و این ساختمان های الهام بخش با خود یک پیام اصلی به همراه داشتند و آن هم این بود که تنها یک محدودیت برای این فلز همه کاره وجود دارد و آن هم محدودیت تجسم ذهن انسان می باشد. اگرچه، جان رو، دبیرکل انجمن بین المللی فولادهای ضد زنگ، در مقاله ای در نشریه اخبار جهانی استنلس استیل می گوید: "در میزان اطلاعات آموزنده برای دانشجویان رشته معماری درباره مبحث فواید استفاده از ورق استیل، کمبود بسیار محسوسی وجود داشته است."

شناخت انواع آلیاژ استیل

نکته دیگری که جان رو روی آن تاکید می کند، این است که ورق استنلس استیل یک اصطلاح عمومی است که شامل چهار دسته از گریدهای کاملاً متفاوت از هم می باشد (سری 200، 300، 400 و دوپلکس) و همه این دسته بندی ها، هر کدام دارای مشخصات فنی منحصر به فرد و مخصوص به خودشان هستند و دامنه گسترده ای از ویژگی های خاصِ مربوط به خودشان را دارند. در حالی که ساختمان های سوکونی موبیل و کرایسلر نشان داده اند که فولاد زنگ نزن در مدت زمان طولانی مقاومت خود را در برابر خوردگی و آلاینده های محیطی حفظ می کند و از طول عمر بسیار بالایی برخوردار است، همچنین این قابلیت فوق العاده که به راحتی از آلودگی های سطحی پاک می شود و شکل اولیه خود را به سادگی باز میابد را نیز داراست. اما با وجود همه ی این موارد، همچنان انتخاب گرید مناسب بسیار مهم و حیاتی است و در این امر باید دقت فراوانی صورت بگیرد. نمونه هایی از نماهای ساختمانی یا مبلمان شهری مانند هندریل ها یا ایستگاه های اتوبوس وجود دارد که تغییر رنگ داده اند و حتی در مواردی نشانه هایی از خوردگی در سطح از خود نشان داده اند. مطمئناً ایراد از فولاد ضد زنگ نیست که این چنین مشکلاتی در این موارد به وجود آمده است. پس این مشکلات و خوردگی ها از کجا آمده اند؟ این نشانه ها در واقع نتیجه ی عدم انتخاب گرید مناسب برای موارد استفاده متفاوت است یا حتی می تواند در مواردی نتیجه ی مونتاژ اشتباه یا وجود ایراد در روش های تمیز کاری سطوح باشد.
جان رو این طور ادامه می دهد: "هزینه های اصلی در مصرف فلزات در قسمت ساختِ بخش های سازه ای صرف می شود و جایی که طول عمر بالا بسیار حائز اهمیت است، چرا که زمانی که چنین هزینه ای صرف می شود، طول عمر بالا می تواند این امر را تضمین کند که سرمایه حتماً باز خواهد گشت و سود دهی پروژه حتمی خواهد بود."
در نقاطی که پوشش بیرونی از جنس ورق استیل بسیار مشهود است و برای مثال بخش زیادی از نمای ساختمان با استفاده از این آلیاژ اجرا شده است و ظاهر اصلی سازه شما را استنلس استیل تشکیل می دهد، بسیار مهم و حیاتی است که در قسمت هزینه ها، بعد از هزینه های گزاف بخش سازه ای، هزینه ی خرید استیل جایگاه دوم را به خودش اختصاص دهد.

 

ورق استیل در معماری نو

 

کاهش هزینه ها اجرای نما با ورق استیل

هدف از این امر این است که زمانی که شما بخش زیادی از نمای خارجی سازه خود را با استفاده از استیل اجرا کرده اید، انتخاب یک مصالح ارزان و بی کیفیت ریسک بسیار بزرگی می تواند باشد و در صورت خوردگی یا تغییر رنگ، تصویر کلی سازه شما بسیار ناپسند خواهد شد. در این مرحله هزینه تعمیرات بسیار بالا رفته است و همین انتخاب اشتباه در آغاز راه شاید همه سرمایه شما را بر باد دهد. برای یادگیری بیشتر در مبحث فولاد زنگ نزن، جریان دیگری به رهبری انجمن بین المللی مولیبدن و با همراهی تیم استنلس و انستیتو تحقیقات آهن و استیل چین به راه افتاده است که در آن تحقیقات مفصلی از تعدادی از ساختمان ها در مناطق مختلف چین انجام شده است تا نقاط یادگیری برای طراحان معماری و سازندگان را در بخش های مختلف از جمله انتخاب گرید و روش های ساخت ذکر کند. معمولاً رایج ترین آلیاژ در ساخت دیوار و نمای ساختمان ها ورق استیل 304 می باشد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید