X

ورق استیل دوپلکس چه نقشی در صنعت نفت و گاز دارد ؟

02122011620 تلفن
کاربرد استنلس استیل دوپلکس در صنایع نفت و گاز
ورق استیل دوپلکس ترکیبی از فاز آستنیت و فریت است. این ترکیب در مصارف صنعتی می تواند نقش مهمی را ایفا کند.
فلز کالا
فلز کالا

کاربرد استنلس استیل دوپلکس در صنایع نفت و گاز

کاربرد استنلس استیل دوپلکس در صنایع نفت و گاز
18/08/2023

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


کاربرد استنلس استیل دوپلکس در صنایع نفت و گاز

بخش نفت و گاز مشخصا بزرگترین صنعت از نظر ارزش دلاری در جهان می باشد. کمپانی های نفت و گاز معمولا شرکای مهمی در زمینه تولید ناخالص ملی در همه دنیا بوده و برای میلیونها نفر در سرتاسر جهان اشتغال ایجاد می کنند. هم اکنون بزرگترین مقادیر تولیدات صنایع نفت وگازعبارتند از: نفت سیاه و بنزین.
بخش مذکور دارای سه حوزه کلیدی است، بالا دستی، میانه یا میان دستی، و پایین دستی.
بخش بالا دستی عبارتست از اکتشاف و تولید، که جهت یافتن حوزه ها و میادین نفت خام و گاز طبیعی هم در خشکی و هم در دریا کاوش نموده و به حفاری جهت اکتشاف چاه های نفتی می پردازند.
بخش میانه شامل حمل ونقل، ذخیزه سازی و فرآوری نفت وگاز است. پروسه حمل ونقل می تواند شامل کشتی های نفتکش تا خطوط لوله انتقال و حتی ناوگان حمل (کامیون ها) باشد.
بخش پایین دستی عبارتست از فیلترینگ یا تصفیه نفت و مواد خام تولیدی که در طول فاز بالا دستی بدست می آید. این مرحله شامل تصفیه یا پالایش نفت خام و تخلیص گاز طبیعی می باشد.

 

ورق استیل داپلکس

 

شرایط و محیط های کاری در صنایع نفت و گاز

فعالیت های مرتبط با صنایع نفت و گاز در محیط هایی انجام می شود که ماشین آلات فعال در این واحدهای صنعتی در معرض مواد سمی، دماهای بالا و پایین هستند. به همین جهت گرید های خاصی از فلزات در این صنعت بکار می روند تا بتوانند در برابر خوردگی و دماهای بالا تاب بیاورند.
همچنانکه بازار نفت و گاز بطور روز افزون بر کاوش در محیط ها و شرایط حتی خطرناکتر متمرکز می شود، تقاضا برای محصولاتی همچون لوله و ورق استیل دوپلکس که مقاوم به خوردگی می باشند نیز بیشتر می شود. هر چه عمق اکتشاف نفت در زیر دریا بیشتر باشد فشار بیشتری بر لوله های استنلس استیل دوپلکس و سوپر دوپلکس که در محیط های خورنده سخت نصب شده اند، وارد می شود.

مزایا و مصارف ورق استیل دوپلکس و سوپر دوپلکس

استیل دوپلکس و سوپر دوپلکس به لحاظ داشتن مزایای بسیار، غالبا درصنعت نفت وگاز بکار می رود. از جمله این مزایا عبارتند از:
استحکام بالا ، که باعث سبک تر شدن سازه ها می شود.
تقریبا نیاز به نگهداری ندارد و هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها پایین است.
مقاومت خوبی در برابر خوردگی از جمله خوردگی حفره ای و خوردگی بین دانه ای دارد.
استحکام تسلیم و استحکام کششی نهایی بالایی دارد.
از قابلیت جوشکاری خوبی برخوردار است.
بنابر خواص مذکور ورق استیل سوپر دوپلکس در سیستم های لوله کشی، جدا کننده ها (فیلترها)، اسکرابرها (نوعی دستگاه تمیزکننده) ، پمپ ها، منیفولدها، مبدل های حرارتی، خطوط جریان، و مخازن ذخیره سازی بطور عمده استفاده می شود.
به طور کلی باید گفت که در ساخت بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در سکوهای دریایی و نفتی از استنلس استیل ها استفاده می شود. استنلس استیل ماده ای مناسب برای مهار طبیعت و ذات خورنده نفت خام می باشد. به همین جهت در شرایط کاری زیر دریا مثل حفاری در اعماق دریا که تجهیزات مورد استفاده می بایست دوام و مقاومت به خوردگی بالایی داشته باشند از استنلس استیل ها استفاده می شود.
در بسیاری از صنایع نفت و گاز از استیل دوپلکس ۲۲۰۵ با ٪۲۲ کروم و ۵٪ نیکل و استیل دوپلکس ۲۵٠٧ حاوی ۲۵٪ کروم و ٧٪ نیکل بوده و همچنین استیل سوپر دوپلکس ۲۵٠٧ که مقاومت به خوردگی بالاتری دارد، در خطوط لوله های بکار برده شده در دریا استفاده می کنند. استیل دوپلکس همچنین از مقاومت بالایی در برابر خوردگی تحت تنشی در محیط های کلریدی برخوردار بوده و نسبت به فشار در اعماق زیاد مقاومت بالایی دارد.

 

ورق استیل داپلکس


بعنوان یک مثال خاص در زمینه کاربرد استیل سوپر دوپلکس ۲۵٠٧ باید به اطلاع برسانیم که شرکت کانادایی« پتروکانادا ترکیبی از لوله های سوپر دوپلکس ۲۵٠٧ و دوپلکس ۲۲۰۵ را در میدان نفتی نیوفاندلند نصب کرد. شرکت مذکور بدین علت از این محصولات استفاده نمود که محصولات فوق می توانند سطح بالایی از نمک را بدون خوردگی و پوسیدگی تحمل نمایند. قدرت کششی زیاد، تحمل در برابر ایجاد حفره، مقاومت در برابر ترک خوردن و ضربه، حداقل انبساط حرارتی و ضریب هدایتی بالا، از دیگر خواص این استیل ها است.
چنانچه انتخاب نوع استیل برای لوله ها بطور تخصصی صورت پذیرد، آنگاه لوله های استنلس استیل می توانند سیال های نفت و گاز را در حین پردازش بطور ایمن مهار نمایند و استحکام و دوام آنها متضمن طول عمر این لوله ها خواهد بود. مضافا اینکه استنلس استیل از منظر اقتصادی و هم به لحاظ زیست محیطی عملکردی استثنایی و فوق العاده از خود نشان می دهد.

آلیاژهای مورد استفاده در صنایع نفت وگاز

علاوه بر فولادهای زنگ نزن آلیاژ های پایه نیکل و آلیاژ اینکونل دو گروه از قدرتمندترین و بادوام ترین موادی اند که همانند استنلس استیل ها به حد کافی همه کاره و تطبیق پذیر بوده و معمولا در صنایع نفت و گاز مورد مصرف قرار می گیرند. دامنه کاربرد اینکونل وسیع است و در این صنعت معمولا در پروسه های شیمیایی و مخازن تحت فشار، شفت های موتور پمپ های چاه ها، مولدهای بخار و حتی در پره های توربین ها و..... بکارگیری می شوند. البته این نکته را نیز باید اشاه کرد در بین فولادهای زنگ نزن فقط استنلس استیل های دوپلکس در صنایع نفت و گاز کاربرد ندارند بلکه گریدهای دیگری از فولادهای ضد زنگ هم در این شاخه از صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین لازم به ذکر است که این فولادها فقط در قالب لوله بکار برده نمی شوند بلکه به شکل ورق نیز به وفور مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال ورق استیل 316 به همراه دیگر رده آلیاژی سری 300 همچون ورق استیل 304 (ورق استیل نگیر) و 310 (ورق استیل نسوز) بنا به فراخور محیط و شرایط کاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بکارگیری می شوند.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید