X

محبوبیت ورق استیل به چه دلیل است ؟

02122011620 تلفن
ورق استیل را بهتر بشناسید
استحکام بالا ، مقاومت در برابر خوردگی ، استحکام دما بالا تنها بخشی از ویژگی های ورق استیل است.
فلز کالا
فلز کالا

آشنایی با ویژگی های ورق استیل

آشنایی با ویژگی های ورق استیل
18/08/2023

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


آشنایی با ویژگی های ورق استیل

فولاد زنگ نزن‌ عمدتا با ویژگی هایی نظیر مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی شناخته می شوند. مقاومت به خوردگی و دیگر ویژگی هایی نظیر مقاومت در برابر به خاطر وجود عناصر آلیاژی این فولادهاست. از جمله عناصر ﺁلیاژی موجود در استنلس استیل، کروم است که علاوه بر این عنصر، عناصر نیکل، مولیبدن و.... نیز در ترکیب شیمیایی گریدهای مختلف وجود دارند. نوع و میزان عناصر آلیاژی سبب تغییر خواص می شود. قابلیت مغناطیسی و مقاومت در برابر خوردگی دو نمونه از این خواص هستند. به عنوان مثال ورق استیل 430 (ورق استیل بگیر) که فاقد نیکل می باشد دارای ساختار فریتی بوده و مغناطیسی است. در حالی که فولادهای آستنیتی همچون ورق استیل 304 (ورق استیل نگیر) دارای خواص غیر مغناطیسی با ساختار آستنیت دارای خواص غیر مغناطیسی هستند.

 

ورق استیل

 

ویژگی ها و کاربردها

فولاد زنگ نزن فولادی است که دارای مقادیر کروم بیش از %۱۰.۵ و همچنین عناصر مختلف دیگر در مقادیر کمتر باشد. کروم در صورت ترکیب با اکسیژن، لایه ای نازک و چسبناک از اکسید کروم تشکیل می دهند. این لایه اکسیدی به لایه پسیو معروف بوده و افزایش مقاومت به خوردگی را به همراه دارد. عملکرد فولاد زنگ نزن در مقایسه با آلومینیوم آنودایز شده بسیار بهتر است. درصورتی که لایه پسیو تخریب شود، مواد و سطح ﺁن بیشتر در معرض ﺁسیب قرار می گیرند.

کاربردهای ورق استیل

وسایل نقلیه و حمل و نقل
استنلس استیل در دهه ۱۹۳۰ توسط فورد برای ساخت خودروهای مفهومی (خودروی مفهومی به خودرویی گفته می شود که هدف خودروساز از ساخت آن، نشان دادن توانمندی های خود در تولید یک خودرو با طراحی مدرن، آینده نگرانه و استفاده از قابلیت های فنی فوق العاده حرفه ای و تکنولوژی های جدید است که این گونه خودروها را از سایرین متمایز می سازد) معرفی شد. از ﺁن زمان تاکنون، برای تولید قطعات مختلف خودرو مانند سیستم های اگزوز، گریل، و قسمت های داخلی اتومبیل از این فولادها استفاده میشود. با پیشرفت تکنولوژی، فولادهای زنگ نزن برای ساخت قطعات خودرو بیشتر موردت وجه تولیدکنندگان قرارگرفتند.
از ورق استیل همچنین در سایر زمینه های حمل و نقل مانند ساخت کانتینرها و تانکرهای حمل و نقل به طور گسترده بکار گرفته می شود. این فولادها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی برای حمل مواد شیمیایی، مایعات و محصولات غذایی بسیار مناسب و مطلوب است. همچنین ورق استیل به مراقبت چندانی احتیاج ندارد که موجب می شود تمیزکاری و نگهداری آن آسان و مقرون به صرفه باشد.
کاربردهای پزشکی
استفاده از ورق استیل معمولاً در محیط های پاک و استریل ترجیح داده می شود، زیرا تمیز کردن ﺁن آسان است و به راحتی زنگ نمی زند. این فولادها در تولید طیف وسیعی از تجهیزات پزشکی، ازجمله وسایل جراحی و دندانپزشکی، مورداستفاده قرار می گیرند. همچنین در ساخت میزهای عمل جراحی، اسکنرهای MRI و دستگاه های ضدعفونی کننده با بخار بکار گرفته نیز می شوند.
بسیاری از ایمپلنت های جراحی مانند مفصل ها همچنین برخی از تجهیزات اتصال مفاصل مانند پین ها و صفحات فلزی برای ترمیم استخوان های شکسته از استنلس استیل ساخته می شوند.
ساختمان سازی
کاربرد فولاد زنگ نزن به دلیل استحکام، مقاومت و انعطاف پذیری، یکی از عناصر مهم در تجارت ساختمان سازی محسوب می شود. این فولادها در فضای داخلی روی میزهای پیشخوان، کابینت آشپزخانه و نرده ها و همچنین در خارج از ساختمان برای بیرونی ساختمان ها مقاوم نیز به کار می روند.
استفاده از فولاد ضدزنگ در معماری مدرن به دلیل قابلیت جوش پذیری، نگهداری ﺁسان و ظاهر جذاب ﺁن متداول است به عنوان مثال پل هلیکس در سنگاپور از جنس استنلس استیل ساخته شده است.
با حرکت به سمت صنعت ساخت و ساز پایدار، فولاد زنگ نزن که ماده ای قابل بازیافت است، به طور روزافزون در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. ورق استیل از لحاظ ویژگی زیبایی شناختی نیز از جلای زیبایی برخوردار است و باعث بهبود نورپردازی طبیعی در محیط داخلی ساختمان می شود.

هواپیماسازی
در صنعت هوانوردی نیز استفاده از فولاد ضدزنگ به چشم می خورد. در کاربردهای مختلف ازجمله بدنه هواپیما به دلیل استحکام و مقاومت آن ها در برابر دماهای شدید مورداستفاده قرار می گیرد. در قسمت هایی از موتر نیز به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون بکارگیری می شود.
ورق اسیل در ساخت ارابه فرود هواپیما نیز مورد استفاده قرار گیرد. سفتی و استحکام آن به حدی است که می تواند وزن هواپیما را تحمل کند.

 

ورق استیل


صنایع غذایی
در صنعت غذایی از فولاد ضدزنگ، برای تولید لوازم ﺁشپزخانه، ظروف ﺁشپزخانه و کارد و چنگال استفاده می شود. در ساخت ظروفی مانند چاقو از گریدهایی استفاده شوند که داکتیلیته کمتر دارند. از گریدهای داکتیل تر برای ساخت سیخ کبابی، اجاق گاز، قابلمه و سینک ظرف شویی استفاده می شود.
از ورق استیل همچنین می توان در ساخت ماشین ظرفشوئی و یخچال نیز استفاده کرد. در صنایع تولید مواد غذایی، استفاده از فولاد زنگ نزن به دلیل عدم تأثیرگذاری بر طعم ماده غذایی مطلوب است.
همچنین به دلیل مقاومت به خوردگی از آن می توان در نگهداری از نوشیدنی های اسیدی مانند آب پرتقال استفاده نمود. تمیزکردن استیل ضدزنگ راحت و آسان است، ازاین رو مانع از رشد باکتری ها می شود و ازجمله فواید استفاده از آن در نگهداری مواد غذایی محسوب می شود.
ورق استیل 304
گرید 1.4301 / 304 دارای مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت شکل پذیری خوب و مناسب است. ورق استیل 304 که در عرف بازار به ورق استیل نگیر نیز معروف است غیر مغناطیسی است.

ورق استیل 304L

گرید 1.4307/L304 دارای مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت شکل پذیری خوبی دارد گرید L 304 غیر مغناطیسی است.
ورق استیل 316
گرید 1.4404/316دارای مقاومت عالی در برابر خوردگی و قابلیت شکل پذیری مناسب است. ورق استیل 316 نیز غیر مغناطیسی است.
ورق استیل 430
گرید 1.4016/430 یک فولاد زنگ نزن ارزان قیمت است که به خوبی تحت فرایندهای ساخت قرار می گیرد. ورق استیل 430 که در عرف بازار به ورق استیل بگیر معروف است دارای خواص مغناطیسی است.

ورق استیل 409

گرید 1.4152/409 فولادی ضدزنگ مناسب برای کاربردهای با درجه حرارت بالا مانند قطعات سیستم اگزوز است. درجه 409 مغناطیسی است و به خوبی تولید و ساخته می شود.
مزایای بکارگیری ورق استیل
استحکام
از ویژگی های اساسی استحکام ﺁنها است. این فلز در دماهای بسیار بالا یا پایین همچنان مقاومت و سختی خود را حفط می کند و این امر موجب می شود که در کاربردهای هوایی به شدت موردتوجه قرار گیرد.
شستشوی آسان
ازآنجاکه این نوع استنلس استیل از بهداشتی ترین مواد است، استفاده از ﺁن در تهیه مواد غذایی و مصارف پزشکی مطلوب است. بکارگیری ورق استیل مانع از رشد باکتری ها شده و تمیز کردن و استریلیزه کردن ﺁن ﺁسان است، بنابراین نیاز به مراقبت چندانی ندارد. می توان با استفاده از یک اسفنج و تمیزکننده چندمنظوره ﺁن را به آسانی تمیز نمود و به کارگیری ﺁن در ﺁشپزخانه ها و بیمارستان ها مفید بود.
زیبایی شناسی
استحکام تنها ویژگی فولاد ضدزنگ نیست. این فلز به دلیل جلای فوق العاده و افزودن جلوه زیبا و مدرن به فضاهای کلاسیک و مدرن در معماری مورداستفاده قرار می گیرد.
ورق استیل به دلیل مقاومت بسیار در برابر خوردگی مانع از زنگ زدگی و ایجاد لکه های ﺁب می شود. ازاین رو کاربرد فولاد ضدزنگ در مصارف محیط بیرونی و همچنین داخلی در محدوده های مختلف دما و فشار گسترش یافته است. این ویژگی حاصل اضافه شدن کروم به فلز است، که در صورت قرارگیری در معرض اکسیژن، برای محافظت از ﺁن، یک لایه نازک بر روی فولاد ایجاد می کند.


قابلیت بازیافت
بیشتر فولادهای زنگ نزن از فولادهای بازیافتی ساخته می شوند. هنگامی که فلز بازیافت می شود، خصوصیات ﺁن تضعیف و خراب نمی شود و این امر موجب می شود که به طور پیوسته مورداستفاده قرار گیرد و حافظ محیط زیست باشد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید