X

ورق استیل فریتی یا ورق استیل آستنیتی ؟

02122011620 تلفن
بررسی مقاومت به خوردگی ورق استیل فریتی
ورق استیل با ریز ساختار فریتی خواص مغناطیسی دارند و به بگیر معروف هستند.ولی آیا تفاوتی روی میزان مقاومت در برابر خوردگی آن با ریز ساختار آستنیتی تفاوتی دارد ؟
فلز کالا
فلز کالا

بررسی مقاومت به خوردگی ورق استیل فریتی (ورق استیل بگیر)

بررسی مقاومت به خوردگی ورق استیل فریتی (ورق استیل بگیر)
18/08/2023

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


بررسی مقاومت به خوردگی ورق استیل فریتی

مقدمه:

استنلس استیل های فریتی همچون ورق استیل 430 (ورق استیل بگیر) خواص خوردگی مناسبی مانند مقاومت در برابر ترک ناشی از خوردگی تنشی (SCC) در محیط های کلریدی، مقاومت در برابر محیط های آبی اکسید کننده، مقاومت در برابر اکسیداسیون در دماهای بالا و مقاومت در برابر خوردگی حفره ای و شکافی در محیطهای کلریدی دارند. استنلس استیل های فریتی تقریبا بیش از 13% کروم دارند و فاز پرایم در این فولادها در محدوده C֯ 350 تا C֯ 540 رسوب زایی می کند و حداکثر تاثیر آن در دمای C֯ 470 است. رسوب موجب کاهش دمای شکل پذیری می شود و به همین دلیل هنگام تولید و استفاده از فولادهای زنگ نزن فریتی، به ویژه فولادهایی که کروم بیشتری دارند، باید به این مسئله توجه کرد.
ساختار کاملا فریتی این فولادها در دمای اتاق یا در دماهای بالا از طریق افزودن تیتانیوم یا نیوبیوم و یا کاهش مقدار نیتروژن و کربن فولاد یا هردو مورد، حفظ می شود. چنین ریزساختارهایی در قطعات جوشکاری شده مقاومت به خوردگی و شکل پذیری را افزایش می دهند. عنصر مولیبدن مقاومت فولاد در برابر خوردگی حفره ای و عناصر سیلیسیم و آلومینیوم مقاومت فولاد در برابر اکسیداسیون در دمای بالا را افزایش می دهند.
فولادهای زنگ نزن فریتی جدیدتر با درصد کروم بالاتر از طریق فرآیندهای دی کربوریزاسیون (کربن زدایی) آرگون-اکسیژن و ذوب با پرتو الکترونی و ذوب القایی تحت خلاء با حجم بالا تولید می شوند. از جمله این فولادها می توان به گریدهای 409 و گرید 439 اشاره کرد.
ورق استیل 409 با دارا بودن 12% کروم، نسبتا ارزان است و فرم پذیری و جوش پذیری بالایی دارد. در صورتی که لازم باشد دمای تبدیل شکست نرم به ترد (به اختصار DBTT) در دمای اتاق یا کمتر باشد، ضخامت ورق نباید از 3.8 mm فراتر رود (شکل 1). مقاومت این فولاد در برابر خوردگی اتمسفری مناسب است و می توان از آن در ساخت تجهیزات اگزوز خودرو، مخزن رادیاتور، راکتورهای کاتالیستی، کانتینرها و مخازن کود خشک استفاده می شود.
گرید 439 بین 18% تا 20% کروم دارد و در برابر ترک ناشی از خوردگی تنشی (SCC) در محیط های کلریدی مقاوم است. مقاومت این گرید در برابر خوردگی¬ عمومی و خوردگی حفره ای تقریبا مشابه ورق استیل 304 و ورق استیل 316 است. این گرید مناسب کاربردهایی است که در تماس با محیط های آبی کلریدی قرار دارند. همچنین از آن در کاربردهای انتقال حرارت، لوله های کندانسور در نیروگاه های آب شیرین، صنایع غذایی و کیترینگ و لوله کشی خانگی و صنعتی استفاده می شود. در صورتی که لازم باشد دمای انتقال شکست تبدیل نرم به ترد برابر دمای اتاق یا کمتر باشد، ضخامت فولاد نباید از 3.2 mm فراتر رود (شکل 1).

 

ورق استیل
شکل 1. دمای امتقال شکست نرم به ترد (به اختصار DBTT) در فولادهای ضدزنگ فریتی با افزایش ضخامت، افزایش می-یابد. نمودار گریدهای 409 و 439 نشان می دهد که واضح ترین برتری فولادهای ضدزنگ فریتی، مقاومت شان در برابر ترک ناشی از خوردگی تنشی است. فولادهای فریتی در برابر ترک ناشی از خوردگی تنشی و خوردگی کلریدی مقاومت خوبی دارند. حضور پس ماندهای نیکل و مس موجب کاهش مقاومت این فولادها در برابر خوردگی تنشی می شود.

 

آسیب پذیری فولادهای فریتی در برابر خوردگی بین دانه ای به علت رسوب کاربید کروم و نیتریدها در مرزدانه ها و کاهش مقدار کروم فولاد است. در فولادهای فریتی به علت حلالیت پایین کربن و نیتروژن و نرخ نفوذ بالا در فریت، مناطق سنتز شده جوشکاری شده در داخل جوش و مجاورت آن قرار دارند. برای حذف کامل خوردگی بین دانه ای باید مقدار کربن فولاد کاهش یابد یا تیتانیوم و نیوبیوم به فولاد اضافه شود تا از رسوب کربن و نیتروژن جلوگیری شود.

خوردگی حفره ای:

خوردگی حفره ای یکی از انواع خوردگی های موضعی است که در محیط های هالیدی رخ می دهد و می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی کل عملیات و تجهیزات را از سرویس خارج کند. مقاومت فولاد در برابر خوردگی حفره ای به غلظت کلرید، زمان تماس، دما و مقدار اکسیژن بستگی دارد. به طور کلی، مقاومت فولاد در برابر خوردگی حفره ای با افزایش مقدار کروم افزایش می یابد. مولیبدن نیز در افزایش مقاومت در برابر خوردگی حفره ای نقش بسزایی دارد و تاثیر آن برابر چندین درصد کروم است. به عنوان ورق استیل 316 که یک فولاد زنگ نزن فریتی است با دارا بودن 2 الی 3 درصد مولیبدن در ساختار خود مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی حفره ای در مقایسه با ورق استیل 304 دارد.
مقاومت در برابر خوردگی عمومی (خوردگی یکنواخت): مقاومت فولادهای زنگ نزن فریتی در برابر خوردگی در اتمسفر عالیست. این فولادها در برابر محیط های اکسید کننده قوی مانند نیتریک اسید مقاومت خوبی دارند. مقاومت فولادهای فریتی در برابر اسیدهای ارگانیک بهتر از فولادهای آستنیتی می باشد اما مقاومتشان در برابر خوردگی عمومی در محیط های کاهشی کمتر از فولادهای آستنیتی است.

فولادهای زنگ نزن فریتی با میزان کروم بالا

استنلس استیل های فریتی کروم بالا مانند گریدهای 442 و 446 در بسیاری از محیط های صنعتی مقاومت فوق العاده ای در برابر خوردگی و اکسیداسیون دارند. این آلیاژها استانداردهای مشخصی ماندد ASTM A176-74)، A511 ، A268-74 و استانداردهای دیگری در ASME، AISI و SAE را دارا می باشند.
فولادهای فریتی کروم بالا بین 18% تا 30% دارای کروم و اندکی کربن و نیتروژن هستند. حضور تیتانیوم در این آلیاژها مانع از رسوب کاربید کروم و نیتریدهای بین دانه ای در مراحل فرآیندی و جوشکاری می شود. این آلیاژها به علت دارا بودن ساختار فریتی و ترکیب کنترل شده، مقاومت خوبی در برابر خوردگی عمومی، خوردگی حفره ای و بین دانه ای و ترک ناشی از خوردگی تنشی (SCC) دارند. گریدهای 442 و 446 درست مانند سایر استنلس استیل های کروم بالا، مقاومت فوق العاده ای در برابر اکسیداسیون در دماهای بالا دارند. رسانایی گرمایی این فولادها بالا بوده و در مقایسه با فولادهای ضد زنگ فریتی استحکام تسلیم بالاتر و داکتیلیته پایین تری دارند.

 

ورق استیل


از این آلیاژها به علت مقاومت عالی در برابر کلریدها، اسیدهای ارگانیگ و خوردگی تنشی کلریدی می توان در طیف وسیعی از کاربردهایی استفاده کرد که در آنها استفاده از فولادهای زنگ نزن معمولی یا سایر مواد، مناسب یا مقرون به صرفه نیست. از فولادهای زنگ نزن فریتی که میزان کروم بالایی دارند می توان در ساخت لوله های مبدل های حرارتی، لوله های آب ورودی تغذیه یا تجهیزات خنک کننده ای که با آبهای کلریدی یا آبهای شور کار می کنند، استفاده کرد.
این آلیاژها به صورت ورق، لوله، نوار تخت و سیم جوش موجود هستند و به مرور زمان جایگزین آلیاژهای برنج، کوپرونیکل، آلیاژهای پر نیکل مقاوم در برابر خوردگی و سایر مواد مورد استفاده در نیروگاه های برق، صنایع غذایی، شیمیایی، پتروشیمی، دریایی و کاغذ و خمیر کاغذ می شوند. البته لازم لازم به ذکر است که در میان انواع استنلس استیل های فریتی، بیشترین میزان فروش به ورق استیل 430 اختصاص دارد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید