X

ورق استیل آستنیتی

02122011620 تلفن
آشنایی با ویژگی های ورق استیل آستنیتی
ورق استیل آستینتی گریدهای استیلی هستند که در سری 300 قرار دارند و ریز ساختار آن به صورت تیغه های آستنیتی است.
فلز کالا
فلز کالا

آشنایی با ویژگی های ورق استیل آستنیتی

آشنایی با ویژگی های ورق استیل آستنیتی
18/08/2023

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


ورق استیل آستنیتی چه ویژگی هایی دارد ؟

فولادهای زنگ نزن آستنیتی غیر مغناطیسی هستند که حاوی مقادیر زیادی کروم و نیکل و مقدار کمی کربن هستند. ورق استیل آستنیتی فرم پذیری (شکل پذیری) و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و پرکاربردترین خانواده آلیاژی در بین استنلس استیل ها هستند.

مشخصات ورق استیل آستنیتی

ساختار کریستالی ورق استیل فریتی به صورت مکعب مرکز پر (bcc) است اما ساختار کریستالی استیل های آستنیتی به صورت مکعبی وجوه پر (fcc) می باشد که در آن در هر گوشه مکعب و در مرکز هر یک از وجوه، یک اتم وجود دارد. این ساختار آستنیتی زمانی شکل می گیرد که مقدار نیکل آلیاژ به قدر کافی بالا باشد در فولاد زنگ نزنی که 18 درصد کروم دارد حداقل 8 نیکل نیاز است تا فاز آستنیت پایدار باشد.
استنلس استیل های آستنیتی مغناطیسی نیستند و عملیت حرارتی پذیر نیز نیستند. البته می توان از عملیات کارسرد برای افزایش سختی، استحکام و مقاومت این فولادها در برابر تنش استفاده کرد. با انجام عملیات آنیل انحلالی و حرارتی دهی تا C֯ 1045 و سپس کوئنچ یا خنک سازی سریع فولاد می توان آلیاژ را به وضعیت اولیه خود بازگرداند، یعنی جدایش عناصر آلیاژی را حذف کرد و شکل پذیری فولاد پس از کارسرد را احیا نمود.
فولادهای آستنیتی پایه نیکل با عنوان استنلس استیل سری 300 نام گذاری می شوند. معروفترین و پرکاربردترین رده آلیاژی در این گروه از فولادها، ورق استیل 304 است که معمولا 18% کروم و 8% نیکل دارد.

 

ورق استیل آستنیتی


در استنلس استیلی که 18% کروم دارد برای آن که تمام فریت به آستنیت تبدیل شود، باید حداقل 8% نیکل به ترکیب شیمیایی فولاد افزوده شود. برای افزایش مقاومت به خوردگی به ویزه در محیط های کلریدی می توان مولیبدن را به ترکیب شیمیایی این فولادها افزود. به عنوان مثال ورق استیل 316 حاوی 2 الی 3 درصد مولیبدن است که مقاومت بالاتری در برابر خوردگی های حفره ای و شکافی در محیط های کلریدی در مقایسه با دیگر گریدهای آستنیتی سری 300 دارد.
علی رغم اینکه نیکل عنصر آلیاژی اصلی در تولید فولادهای آستنیتی است، اما می توان از نیتروژن نیز استفاده کرد. فولادهای زنگ نزنی که نیکل کم اما نیروژن زیادی دارند با نام سری 200 نام گذاری می شوند. اما از آنجایی که نیتروژن یک گاز است فقط می توان مقدار محدودی از آن را به فولاد افزود زیرا مقدار بیش از حد آن تاثیرات منفی مانند تشکیل نیتریدها و تخلخل گازی دارد که منجر به تضعیف آلیاژ می شود.
افزودن منگنز، که یک عنصر پایدارساز فاز آستنیت است همراه با نیتروژن این امکان را فراهم می آورد تا مقدار گاز بیشتری به فولاد اضافه شود. در نتیجه، از این عناصر همراه با مس که یک آستنیت ساز است. برای جایگزینی نیکل در استنلس استیل های سری 200 استفاده می شود.
فولادهای زنگ نزن سری 200 که به آنها فولاد زنگ نزن کروم-منگنز (CrMn) نیز گفته می شود. در دهه های 1940 و 1950 که نیکل نایاب و قیمت آن بسیار بالا بود، توسعه یافتند. اما اکنون این فولادها به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای فولادهای سری 300 محسوب می شوند که استحکام تسلیم بهتری نیز دارند.
معمولا جهت کاهش رسوب زایی کاربیدها و جلوگیری از وقوع خوردگی بین دانه ای می توان از گریدهای کم کربن استنلس استیل ها استفاده کرد. به عنوان مثال ورق استیل L 304 نسخه کم کربن گرید 304 می باشد.
استنلس استیل های آستنیتی در شرایط آنیل شده غیر مغناطیسی هستند اما با اعمال کارسرد می توان مقداری خاصیت مغناطیسی به آن ها القاء کرد. فولادهای آستنیتی فرم پذیری، جوش پذیری مناسبی دارند و چقرمگی شان به ویژه در دماهای پایین و زیر صفر، عالی است. همچنین تنش تسلیم این فولادها کم و استحکام کششی شان بالا است.
فولادهای آستنیتی از فولادهای زنگ نزن فریتی گران تر هستند اما دوام بیشتری دارند و مقاومت به خوردگی بهتری دارند.

کاربردها

 

ورق استیل آستنیتی

 

از ورق استیل آستنیتی در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شود که برخی از آنها عبارتند از:
تریم (قسمت های) خودرو
لوازم آشپزی
تجهیزات صنایع غذایی و نوشیدنی
تجهیزات صنعتی
کاربردهای انواع ورق استیل آستنیتی
گرید 304 و 304L (گرید استاندارد):
تانکرها
لوله ها و مخازن ذخیره مایعات خورنده
تجهیزات صنایع معدن کاری، شیمیایی، کرایوژنیک، غذا و نوشیدنی و دارویی
لوازم غذاخوری
معماری
سینک ها

گرید 309 و 310 (گریدهای کروم و نیکل بالا):

قطعات کوره و مبدل های کاتالیستی
گرید 316 و L 316 (گریدهای مولیبدن بالا):
مخازن ذخیره مواد شیمیایی، ظروف تحت فشار و لوله ها

گرید 321 و Ti316 (گریدهای پایدارشده):

 

ورق استیل آستنیتی

 

پس سوزها
سوپرهیترها
کامپنسیتورها (نوعی ابزار پیشرفته در رادیوگرافی)
اتصالات ارتعاش گیر

سری 200 (گریدهای کم نیکل):

ماشین های لباسشویی و ظرفشویی
لوازم غذاخوری و آشپزی
تانکرهای آب خانگی
معماری داخلی و غیرسازه ای
تجهیزات صنایع غذایی و نوشیدنی
قطعات خودرو



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید