X

کاربرد های ورق استیل در صنعت و مصارف خانگی

02122011620 تلفن
ویژگی ها و کاربردهای اصلی ورق استیل
کاربرد ورق استیل در صنایع مختلف به طور قابل توجهی رو به افزایش است. دلیل این محبوبیت خواص و ویژگی های ذاتی استنلس استیل است.
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


ویژگی ها و کاربردهای اصلی ورق استیل

استنلس استیل آلیاژی است که در زمینه های مختلفی چون ساخت و ساز، دندانپزشکی و صنعت خودرو اولین انتخاب سازندگان می باشد. علت این انتخاب، داشتن خواص مفیدی از جمله مقاومت استنلس استیل در برابر خوردگی و دوام بالای آن می باشد. با این حال، قبل از اینکه متوجه شویم رفتار استنلس استیل در انواع محیط های مختلف چگونه است، لازم است دقیقاً بررسی کنیم که این ماده چیست.

استنلس استیل چیست؟

فولاد (استیل) آلیاژی متشکل از آهن و کربن است و میزان کربن در ترکیب شیمیایی آن کمتر از 2 درصد می باشد. فولاد همانند دیگر فلزات آهنی، هنگام مواجه شدن با اکسیژن دچار اکسایش می شود. این اکسایش باعث ایجاد اکسید آهن می شود که دارای رنگی متمایل به قرمز است و عموماً تحت عنوان زنگ شناخته می شود. تجهیزات ساخته شده از این ماده به مرور خراب شده و ظاهر جذابِ اولیه ی خود را از دست می دهند.
به منظور جلوگیری از این زنگ زدگی، بایستی عنصر آلیاژیِ جدیدی به ترکیب اضافه شود: کروم. کروم با اکسیژن واکنش می دهد و یک لایه ی اکسید کروم ایجاد می کند. این لایه که کاملاً غیرفعال است، نفوذناپذیر می باشد و از واکنش بین اکسیژن و آهن جلوگیری می کند. به این ترتیب، از خوردگیِ تحت اتمسفر جلوگیری شده و به همین جهت آلیاژِ تولید شده، ضدزنگ می باشد.
برای اینکه یک فولاد عنوان ضدزنگ را به خود اختصاص دهد (در ایران به آن استیل می گویند.)، ترکیب شیمیایی باید حداقل حاوی 10.5 درصد کروم باشد. البته ترکیب شیمیایی استنلس استیل علاوه بر کروم می تواند حاوی مقادیر مختلفی از دیگر عناصر آلیاژی چون نیکل، سیلیسیم یا آلومینیم نیز باشد که بسته به درصد آنها، انواع مختلفی از فولادهای ضدزنگ تولید خواهد شد.

 

ورق استیل

 

خواص اصلی استنلس استیل چیست؟

اگرچه بین انواع مختلف گریدهای استنلس استیل تفاوت هایی وجود دارد، همه آنها دارای ویژگی های یکسانی هستند که در ادامه به آنها پرداخته شده است:

مقاومت بالا

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، یکی از اصلی ترین خواص استنلس استیل، مقاومت بالای آن در برابر خوردگی و اکسیداسیون می باشد. علاوه بر این، استنلس استیل در برابر دماهای بالا و رطوبت نیز مقاوم است.

دوام

ورق استیل با توجه به مقاومت در برابر شرایط فیزیکی و شیمیایی که در معرض آن قرار دارد، ماده ای با دوام بالا می باشد. در حالیکه فولاد پس از 15 الی 20 سال شروع به خراب شدن می کند، ورق استیل می تواند بیش از 60 سال قبل از شروع این فرآیند دوام داشته باشد.

سختی

استنلس استیل در برابر مواد ساینده از استحکام بالایی برخوردار می باشد و دچار خراشیدگی نمی شود. هر قدر محتوای کربن در ترکیب شیمیایی آلیاژ بیشتر باشد، ماده سخت تر خواهد بود.

شکل پذیری

در صورتی که روش های کار به درستی اعمال شود، ورق استیل را می توان به راحتی و بدون اینکه شکست در آن رخ دهد، شکل داد و به اشکال و مقاطع نهایی مختلف در آورد.

چقرمگی

استنلس استیل مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد، به طوری که می تواند انرژی زیاد ناشی از ضربات را بدون اینکه دچار شکست شود، به خود جذب کند. به این خاصیت اصطلاحاً چقرمگی گفته می شود.

پایداری

تمام گریدهای استنلس استیل به دلیل محتوای کروم و نیکل در ترکیب شیمیایی، دارای قابلیت بازیافت و بسیار با ارزش هستند. به طور کلی، ورق استیل مدرن از 60 درصد مواد بازیافتی تولید می شوند.

 

ورق استیل

 

بهداشتی بودن

به دلیل ترکیب شیمیاییِ به خصوص و زبری کم، عوامل خارجی مانند گرد و غبار و باکتری ها به راحتی روی سطح استنلس استیل نمی چسبند و همین موضوع باعث می شود تمیزکاری آن با محصولات تمیزکننده ی سنتی راحت تر باشد.

زیبایی

استنلس استیل دارای سطحی مدرن، زیبا و چشم نواز می باشد.

کاربردهای اصلی استنلس استیل

داشتن چنین مشخصاتی (که در بالا ذکر شد) تقاضا برای استنلس استیل برای کاربرد در مناطق و محیط های مختلف را افزایش می دهد. برخی از این کاربردها در ادامه آمده است:

تکنولوژی پزشکی

استنلس استیل به دلیل سهولت در تمیزکاری و خوردگی کم، به طور گسترده ای در محیط هایی که به وسایل تمیز و استریل نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این موارد می توان به تولید ایمپلنت ها و ابزار جراحی و دندانپزشکی اشاره نمود.

صنعت خودرو و حمل و نقل

شرکت خودروسازی فورد در دهه 1930 میلادی استنلس استیل را وارد صنعت خودرو کرد و از آن به منظور تولید انواع مختلفی از قطعات از جمله لوله های اگزوز، جلو پنجره و قالب بدنه استفاده نمود. در سال های اخیر از استنلس استیل برای تولید اجزای سازه خودرو نیز استفاده شده است.

ساخت و ساز ساختمان

از آنجایی که استنلس استیل از استحکام و انعطاف پذیری خوبی برخوردار است، به عنصری اصلی در بخش ساخت و ساز بدل شده است. این آلیاژ در استفاده های داخلی جهت ساخت میز کار، قفسه و نرده، و در استفاده های خارجی برای روکش ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ورق استیل

صنعت غذا

استنلس استیل در ساخت تجهیزات و لوازم آشپزخانه و تولید قاشق، کارد و چنگال به کار می رود. ابزاری چون چاقو از گریدهای با قابلیت انعطاف پذیری کمتر ساخته می شوند، این در حالی است که گریدهای با قابلیت انعطاف پذیری بیشتر به منظور ساخت کوره، اجاق گاز، تابه و سینک ظرفشویی مورد استفاده قرار می گیرند.
جمع بندی
در مجموع، استنلس استیل به علت بهره بردن از خیلِ خواص و ویژگی های مفید، بسیار کاربردی می باشد و از این حیث به انتخاب اول در بسیاری از صنایع تبدیل شده است.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید