X

ورق استیل آستنیتی یا فریتی ؟ انتخاب شما کدام است ؟

02122011620 تلفن
خواص ورق استیل با ریز ساختار فریتی چیست ؟
ورق استیل فریتی و آستنیتی هر کدام دارای خواص متفاوتی هستند ولی در کل در میزان مقاومت به خوردگی اختلاف زیادی بیان آن ها وجود ندارد.
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


گرید ها خواص و کاربرد های ورق استیل فریتی

ورق استیل های فریتی پس از ورق استیل های آستنیتی، پرکاربردترین گریدها هستند. آنها کربن شان خیلی کم و مقدار کلر شان زیاد اما میزان نیکل در آنها یا صفر یا ناچیز است و به لحاظ خواص داکتیلیتی، مقاومت خوردگی و مغناطیسی شان شناخته شده هستند. این آلیاژها ساختار کریستالی BCC یا مکعب مرکز پر دارند و نمی توانند به وسیله عملیات حرارتی سخت شوند، اما می توانند از طریق آنیلینگ، کار سرد شده و نرم گردند.
ورق استیل های فریتی، در سری های ۴۰۰ طبقه بندی شده اند که خود به ۵ گروه بر حسب ترکیب شیمیایی و کاربردهای مربوطه، تقسیم می شوند. این ورق استیل ها نسبتاً خیلی زود و در همان اوایل توسعه یافته بودند اما استفاده گسترده از آنها تا دهه ۱۹۸۰ میلادی اتفاق نیفتاد. در این دهه این آلیاژ جایگزین با دوام و مناسبی برای استنلس استیل های آستنیتی شد زیرا آنها، یعنی گریدهای آستنیتی، بنا بر محتوای نیکل شان گرانتر بودند.
در این مقاله، درباره عناوین و موضوعات ذیل خواهید آموخت:
خواص ورق استیل های فریتی
کاربردهای استنلس استیل های فریتی
گرید ها و استاندارد های ورق استیل های فریتی
گرایش های آینده برای ورق استیل های فریتی
استنلس استیل های فریتی با ساختار کریستالی شان که BCC (مکعب مرکز پر) است مشخص شده اند. همچنین میزان کروم آنها ۱۱ تا ۲۷ درصد است و مقداری هم مقدار کمی هم تثبیت کننده هایی نظیر نئوبیوم و تیتانیوم دارند. آلیاژهای فریتی تا دمای که به نام نقطه کوری گفته می شود یعنی ۶۵۰ تا ۷۵۰ درجه سانتیگراد رفتار فرو مغناطیسی از خود نشان می دهند. فراتر از این دما مواد خواص مغناطیسی دائمی شان را از دست می دهند.
ساختار دانه ای BCC آلیاژهای فریتی -که با ساختار دانه های BCC آهن خالص در دمای اتاق یکسان است- علت مغناطیسی بودن آن به طور دائمی می باشد. استنلس استیل های فریتی همانند استنلس استیل های آستنیتی نمی توانند تحت عملیات حرارتی استحکام یابند.
ورق استیل های فریتی به اندازه استنلس استیل های آستنیتی در برابر خوردگی مقاوم نیستند اما در عین حال مقاومت مقاومتشان در برابر خوردگی و اکسیداسیون خیلی خوب است. همچنین مقاومت مطلوبی در برابر ترکِ خوردگی ناشی از تنش داشته و معمولاً از خواص و ویژگی های مهندسی بهتری مثل داکتیلیتی و فرم زیری، نسبت به آلیاژهای آستنیتی برخوردارند. اگر چه آلیاژهای فریتی قابل جوش اند اما پاره ای مشکلات نظیر ترک برداشتن در مناطق حرارت دیده وجود دارد.

 

ورق استیل

 

موارد استفاده ورق استیل های فریتی

خواص مغناطیسی گرید های فریتی، مزیت و قابلیت عمده ای در بسیاری از کاربردهای آنها است. مثلاً در هر دو وضعیت ساخت قطعات سفت کننده ها (چفت و بست ها) و صنایع القایی حرارتی، از این خاصیت یعنی مغناطیسی، در تولید دستگاههای پخت و پز القایی و در سفت کننده های آهنربایی استفاده می شود.
همچنین آلیاژهای فریتی نسبت به گریدهای آستنیتی ضریب انبساط حرارتی شان پایین تر و هدایت گرمایی شان بالاتر است و همین موضوع باعث می شود که به طور خاص جهت کاربردهای انتقال حرارت نظیر دستگاه های پخت و پز مطلوب باشند.
مقاومت خوردگی در برخی استنلس استیل های فریتی به منظور جایگزین کردن آن با استنلس استیل ۳۰۴ کفایت می کند و می تواند از آنها جهت تولید ماشین های ظرفشویی، سینک های آشپزخانه ها و لوازم و تجهیزات تهیه غذا استفاده نمود.
پاره ای گریدهای ویژه و تخصصی استنلس استیل های فریتی با داشتن میزان مولیبدن اضافی و محتوای کروم بیشتر جهت استفاده در محیط های خورنده آب دریا کارآمد و مفیدند. مجموعه خواص منحصر به فرد استنلس استیل های فریتی، آنها را در صنعت خودرو و صنایع رآکتورهای هسته ای، کاربردی و مواجه می سازد.

گرید ها و استانداردهای ورق استیل فریتی

ورق استیل های فریتی به گریدهای AISI از 1 تا 5 طبقه بندی می شوند. که از گرید های 1 تا 3 تحت عنوان گریدهای استاندارد و از 4 و 5 به نام گرید های تخصصی یاد می شود. گریدهای استاندارد معمول ترین و پرکاربردترین گریدها هستند حال آنکه گریدهای تخصصی فقط در موارد خاص به کار می روند.

گرایش های آینده ورق استیل فریتی

آلیاژهای سوپر فریتی گریدهایی هستند با محتوای کربن و نیتروژن پایین که حاوی کروم بیشتر (تا میزان ۳۰ درصد)، مولیبدن (تا حد ۴ درصد) و نیکل (تا مرز 2 درصد) می باشند. این آلیاژها اگرچه در آغاز در دهه ۱۹۷۰ میلادی به عنوان جایگزینی ممکن برای تیتانیوم در استفاده در آب دریا و محیط های با کلر زیاد توسعه یافتند (آن هم به علت کمیابی و گرانی تیتانیوم) اما با اقبال عمومی روبرو نشدند.
امروزه آلیاژهای سوپر فریتی به عنوان جایگزین آلیاژهای سوپرآستنیتی در نظر گرفته می شوند، زیرا قیمت های مولیبدن و نیکل بنابر تقاضای زیاد جهت تولید گریدهای آستنیتی سر به فلک می کشد.
گروه ۱: این گروه حاوی کمترین میزان کروم و بدین لحاظ ارزانترین آلیاژها است. فولادهای متعلق به این گروه مقاومت خوردگی محدودی از خود نشان می دهند و به همین دلیل در مواردی به کار می روند که در آنها زنگ زدگی های محیطی قابل تحمل باشند.
گروه ۲: این گروه اکثریت اعظم کاربردهای ورق استیل فریتی را تشکیل می دهند. این فولادها محتوای کروم بیشتری دارند و از این رو مقاومت خوردگی بهتر و بالاتری نسبت به فولاد های فریتی گروه یک نیز دارند.

 

ورق استیل


گروه ۳: این گروه از ورق استیل های فریتی از نظر قابلیت جوشکاری و شکل پذیری از گروه 2 بهتر هستند و در برخی کاربردها می توانند به عنوان جایگزینی برای استنلس استیل های ۳۰۴ به کار روند.
گروه ۴: این گروه تخصصی استنلس استیل های فریتی حاوی مقدار مولیبدن بیشتری است که همین فلز باعث تقویت مقاومت خوردگی آنها می شود.
گروه ۵: این گروه دومین عضو گروه تخصصی بوده و دارای محتوای بیشتری کروم است، ضمن اینکه مولیبدن هم به آنها افزوده شده است و بدین سبب مقاومت خوردگی و مقاومت پوسته شدن خیلی خوبی پیدا می کنند.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید