X

ورق استیل فریتی یا ورق استیل آستنیتی ؟

02122011620 تلفن
مروری بر مشخصات و ویژگی های ورق استیل فریتی
ورق استیل فریتی که به ورق استیل بگیر هم معروف هستند ، ورق استیل آستنیتی نیز به ورق نگیر معروف است. هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند.
فلز کالا
فلز کالا

معرفی ورق استیل فریتی

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


 

مقدمه

ورق استیل (فولادهای زنگ نزن) ها پس از فولادهای آستنیتی بیشترین کاربرد و فروش را به خود اختصاص داده اند. در این بین ورق استیل 430 (ورق استیل بگیر) معروفترین و پرکاربردترین رده آلیاژی در بین استنلس استیل فریتی است. در ادامه به طور خلاصه و مفید در مورد انواع فولاد زنگ نزن فریتی و ویژگی هایشان به ویژه گریدهای 409 و S 410 اطلاعات بیشتری ارائه می شود.

تعریف ورق استیل فریتی

ورق استیل فریتی دارای مقداری زیادی کروم، مقدار اندکی کربن و در برخی موارد مقدار بسیار اندکی نیکل است. میکروساختار این گریدها شباهت زیادی به فولادهای کربن و کم آلیاژ دارد و به همین دلیل فولادهای زنگ نزن فریتی، مغناطیسی هستند. این یکی از تفاوت های اصلی این فولادها با استنلس استیل های غیرمغناطیسی آستنیتی است.
یکی دیگر از ویژگی های ورق استیل فریتی مقاومت بالا در برابر ترک ناشی از خوردگی تنشی است. این فولادها شکل پذیری بالایی دارند و در محیط های شدید قابل استفاده هستند. متداول ترین کاربرد ورق استیل فریتی در صنعت اتومبیل سازی برای ساخت قطعاتی مانند لوله اگزوز و سیستم های اگزوز است. ورق استیل فریتی را نمی توان بوسیله عملیات حرارتی سخت کرد و برخی گرید های آن ممکن است در مناطق جوش متاثر از حرارت ترک بخورند. این یعنی جوش کاری استنلس استیل های فریتی فقط در بخش های نازک ممکن است. البته از این گرید ها در طیف وسیعی از کاربردها، حتی بدون جوش کاری، استفاده می شود.
استفاده از ورق استیل فریتی در پروژه ها می تواند موجب کاهش هزینه ها نیز بشود. این گریدها به علت اینکه کروم و نیکل کمی دارند، قیمت شان از سایر انواع ورق استیل کمتر است.

 

ورق استیل فریتی

 

معرفی استنلس استیل 409 و 410S

عمدتا از دو گرید فریتی 409 و 410S در ساخت پروفیل های سازه ای استفاده می شود. در این دو گرید می توان از جوشکاری لیزری استفاده کرد و به همین علت کمپانی Stainless Structurals می تواند تمام سازه ها با شکل های متداول و شکل های خاص را با این آلیاژها و با متد جوش لیزری تولید کند. در جوش لیزری از فیلر استفاده نمی شود و مواد اصلی به مواد اصلی پیوند می خورند. خواص مکانیکی و ترکیب شیمیایی استنلس استیل فریتی مشابه ورق استیل 409 یا 410S است. با کمک جوش کاری لیزری می توانیم از پروفیل هایی از جنس این گریدها در ساخت تیر آهن، کانال ها، تیرآهن قائم یا عمودی، تیرآهن های T شکل استفاده کنیم.

ورق استیل فریتی 409 

گرید 409 یک ورق استیل فریتی پایدار است. یعنی عناصر تیتانیوم و کروم آن را پایدار می کنند و 11% کرومی که در آن وجود دارد با تشکیل لایه سطحی غیرفعال به آن خاصیت مقاومت در برابر خوردگی می دهد. در کاربردهایی که در مقایسه با فولاد کربن به مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و اکسیداسیون نیاز است، از ورق استیل 409 استفاده می شود. گرید 406 استحکام متوسط، شکل پذیری و جوش پذیری بالایی دارد اما سطح آن ظاهری یکنواخت ندارد. و به همین دلیل از این گرید در کاربردهایی استفاده می شود که پرداخت سطح اهمیت چندانی ندارد، مانند سیستم اگزوز خودروها. از ورق استیل 409 در تولید برق، کوره ها، مبدل های حرارتی و تجهیزات کشاورزی نیز استفاده می شود.

ورق استیل فریتی 410S

ورق استیل 410S مدل نسخه کم کربن استنلس استیل 410 است. در این آلیاژ به علت کربن کمتر و دارا بودن تیتانیم و/یا کلومبیوم (نام دیگر نیوبیم) تشکیل آستنیت در دماهای بالا به حداقل می رسد. این ویژگی از سخت شدن و ترک خوردن هنگام جوشکاری جلوگیری می کند. ورق استیل 410S را نمی توان بوسیله عملیات حرارتی سخت کرد اما می توان آن را جوش داد. این آلیاژ مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون نیز دارد. از گرید 410S در برخی کاربردها و صنایع مانند قطعات اگزوز خوردو، نفت و گاز، فرآیندهای پتروشیمیایی، فرآیندهای حرارتی، تجهیزات و ماشین آلات استخراج معدن و رک های کوئنچینگ نیز استفاده می شود.

مقایسه ورق استیل فریتی با سایر انواع ورق استیل

ورق استیل فریتی به اندازه ورق استیل آستنیتی محبوب نیست. حتی محبوبیت ورق استیل داپلکس نیز رو به افزایش است در حالیکه در وضعیت استفاده از فولادهای فریتی در سایر صنایع به جز صنعت خودروسازی، تغییری مشاهده نمی شود. برای این موضوع چند دلیل وجود دارد. یکی از دلایل اصلی مقاومت بهتر فولادهای ضدزنگ آستنیتی در برابر خوردگی در مقایسه با فولادهای ضدزنگ فریتی است. که این خود یکی از دلایل اصلی استفاده از ورق استیل است.

 

ورق استیل فریتی


یک دلیل دیگر توانایی شکل دهی و کار با آلیاژهای آستنیتی در مقایسه با آلیاژهای فریتی است. شکل دهی، جوش کاری، حرارت دهی و ماشین کاری گریدهای آستنیتی بسیار راحت تر است. در بسیاری از صنایع و کاربردها از قطعات فولاد آستنیتی بیشتر از نمونه های مشابه اما از جنس فولاد فریتی، استفاده می شود. گریدهای فریتی در برابر خوردگی بین دانه ای در مناطق متاثر از حرارت حساس تر هستند. به همین دلیل است که کارشناسان فقط بعضی از گرید های فریتی را برای جوش کاری مناسب می دانند. فولادهای فریتی معمولا پس از برش خوردن یا ماشین کاری تا وسط ضخامت شان، می شکنند. این مورد مشابه فولادهای کربنی است. اما در فولادهای آستنیتی می توان، بدون ایجاد شکستگی، تا عمق بسیار بیشتری عملیات را انجام داد.
این ویژگی های فولادهای فریتی و آستنیتی است که ورق استیل داپلکس را به گزینه ای بی نظیر تبدیل می کند. ورق استیل داپلکس ترکیبی از آستنیت و فریت است. فولادهای داپلکس خواص مکانیکی و استحکام بالایی دارند و مقاومت آن ها در برابر خوردگی نیز عالیست. این ویژگی ها فولاد داپلکس را به گزینه ای عالی برای استفاده در محیط های دریایی یا هرجایی که به استحکام بالا و مقاومت عالی در برابر خوردگی نیاز دارد، تبدیل می کند.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید