X

نکات مهم در هنگام جوشکاری ورق استیل

02122011620 تلفن
جوشکاری استنلس استیل های آستنیتی
جوشکاری ورق استیل یکی از مهم ترین فرآیند های شکل دهی است.رعایت برخی نکات در هنگام انتخاب نوع ورق استیل و حین جوشکاری ورق استیل می تواند مستقیما بر روی طول عمر ناحیه جوشکاری شده تاثیر بگذارد.
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


مقدمه

ورق استیل نوعی آلیاژ است متشکل از آهن، کروم و عناصری دیگر که آن را واجد خصوصیاتی مسلم چون ظاهر و نمای قوی، دوام زیاد، مقاوم بودن در برابر آتش، قابلیت بازیافت و قابلیت خوب پاکسازی و تمیزی می سازند. مقاومت خوردگی که یکی از برجسته ترین ویژگی های استنلس استیل است، به طرز فوق العاده ای به مسئله وجود کروم و همینطور نیکل در این آلیاژ نسبت داده شده است.
چهار نوع استنلس استیل وجود دارد که امروزه در صنایع گوناگون مورد استفاده است. یکی از این انواع، استنلس استیل آستنیتی است. استنلس استیل آستنیتی شامل خصوصیات و کیفیت های اضافی ای است که آن را جهت کاربردهای بیشماری عالی و مطلوب می کند؛ به قسمی که در نظر کارخانه داران و تولیدکنندگان فلزات، این آلیاژ به عنوان پرکاربرد قلمداد شده است.

 

جوشکاری استیل

 

بررسی اجمالی استنلس استیل آستنیتی

استنلس استیل آستنیتی، مرکب است از تقریباً ۱۶ تا ۲۶ درصد کروم و ۸ تا ۲۲ درصد نیکل. میزان درصد این عناصر (کروم و نیکل) به این استنلس استیلِ به خصوص (آستنیتی) اجازه می دهد مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی در آن بالا رود. با این همه، این نوع استنلس استیل در برابر حرارت به گونه ای دیگر واکنش نشان می دهد که علتش حضور عناصر مذکور به علاوه عناصر دیگری چون تیتانیوم و مولیبدن می باشد.
دو زیر گروه عبارتند از سری های ۲۰۰ و ۳۰۰. سری های ۲۰۰ در درجه اول حاوی منگنز و نیتروژن اند، حال آنکه سری ۳۰۰ دارای عنصر نیکل است. زیرگروه هرچه که باشد، اکثر استنلس استیل های آستنیتی به عنوان غیر مغناطیسی یا نگیر شناخته شده اند. به ویژه در شرایط آنیل شده شان. همچنین از قابلیت فرم پذیری مطلوبی برخوردارند و چقرمگی بی نظیری نشان می دهند اگرچه غیرقابل سخت شدن باشند.
استنلس استیل های آستنیتی با داشتن خصوصیاتی، اغلب برای ساخت محصولاتی جهت مصارف داخلی، صنایع معماری و ساختمانی و حمل و نقل مورد نظر هستند.

فرایند جوشکاری استنلس استیل آستنیتی

فرآیندی که در استنلس استیل آستنیتی گنجانده شده است فرآیند جوشکاری می باشد. بعضی از گرید های این آلیاژ به همراه خصوصیاتشان، اغلب تحت انواع مختلف روش ها و فرایندهای جوشکاری قوس الکتریکی قرار گرفته و جوشکاری می شوند. روش هایی که در آنها حتی نیاز به عملیات پیش گرم کاری یا عملیات گرمایی پس از جوشکاری در ارتباط با ورق استیل از میان رفته است.
در فرآیند عملیات جوشکاری استنلس استیل آستنیتی معمولاً یک منبع تولید برق مستقیم و یک تنگستن نوک تیز لازم است به خصوص در زمینه جوشکاری با قوس الکتریکی و گاز تنگستن، و میان پاس های جوش، یک فرچه سیمی بایست روی کار کشیده شود تا بدین وسیله اکسیدهای بین پاس های احتمالی به طور موثر برداشته شوند. از آنجا که متریال های استنلس استیل آستنیتی ضخامت شان بیش از ۱۸ گیج می باشد لذا میله و محصول پر کننده و اصطلاحاً فیلر می بایست حداکثر قطر را داشته باشد.
اگرچه این آلیاژ از کیفیت و ویژگی های مطلوبی برخوردار است اما با این حال فرایند جوشکاری می تواند مسائلی ایجاد کند. یکی از مسائل این است که جوشکاری استنلس استیل آستنیتی می تواند سبب برخی اتفاقات شود مثل ترک خوردن ناشی از انجماد فلز جوش که این پدیده، فلز یا ماده را در رابطه با آسیب حساس تر می سازد. به منظور پرهیز از چنین وضعی یک فیلر یا ماده پرکننده خاصی باید انتخاب شود و به کار گرفته شود که در آن به طور موثر یک مقدار خاصی آهن در ریزساختارش اضافه شده باشد.

 

جوشکاری استیل


مسئله رایج دیگر در ارتباط با جوشکاری استنلس استیل آستنیتی، رسوب کاربید است. این مشکل زمانی رخ می دهد که کروم و کربن در آلیاژ هر دو نسبت به هوای آزاد یا اتمسفر واکنش نشان دهند. پدیده رسوب کاربید اساسا در دماهای بین ۴۲۶ تا ۷۶۰ درجه سانتیگراد رخ می دهد. از این رو توصیه می شود دمای محیط و منطقه جوشکاری زیر ۴۲۶ درجه سانتیگراد نگه داشته شود. جوشکاری با گاز آرگون (به عنوان گاز محافظ) در این رابطه جایگزینی عالی می باشد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید