X

مقاومت به خوردگی ورق استیل

02122011620 تلفن
بررسی مقاومت به خوردگی انواع ورق استیل
ورق استیل بعنوان یک آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی در اکثر محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. اطلاع از میزان مقاومت هر گرید در برابر انواع خوردگی کمک شایانی به تعیین گرید مورد نظر در محیط های مختلف برای ما خواهد داشت.
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


مقدمه

عوامل بسیاری در انتخاب گرید صحیح ورق استیل (ورق استنلس استیل) دخیل هستند اما بسیاری معتقدند که مقاومت فولاد در برابر خوردگی مهم ترین عاملی است که باید در نظر گرفته شود.
اهمیت مقاومت به خوردگی از این جهت است که از محصولات نهایی در محیط های مختلفی استفاده می شود. بیایید از ابتدایی ترین اصل درباره فولادهای ضدزنگ شروع کنیم؛ اصلی که می گوید هر قدر مقدار کروم فولاد بیشتر باشد، مقاومت در برابر خوردگی نیز بیشتر است. تمامی استنلس استیل ها حداقل 10.5% کروم دارند. باقی ترکیب شیمیایی این فولادها از سایر عناصر آلیاژی تشکیل شده است که میکروساختار آلیاژ را کنترل می کنند.
امروزه، استنلس استیل ها یا همان فولادهای زنگ نزن گریدهای بسیار متنوعی دارند که می توان آن ها را به پنج خانواده تقسیم بندی کرد:
1.آستنیتی
2.فریتی
3.مارتنزیتی
4.داپلکس
5.رسوب سختی
هریک از این خانواده ها در مقایسه با سایر گروه ها، مزایایی دارند.

خانواده جوش پذیری شکل پذیری مقاومت در دمای بالا گریدهای متداول
آستنیتی بالا بالا بالا 304، 310، 316
فریتی کم متوسط بالا 430
مارتنزیتی کم کم کم 410، 420
داپلکس بالا متوسط کم 2205
رسوب سختی کم متوسط کم 630


اما کدام خانواده از فولادهای ضدزنگ بیشترین مقاومت را در برابر خوردگی دارد؟ در این بخش سه خانواده از فولادهای ضدزنگ را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد:

1-ورق استیل مارتنزیتی

معمولا مقاومت فولادهای مارتنزیتی در برابر خوردگی، متوسط است. ورق استیل مارتنزیتی مانند فولادهای کم آلیاژ یا فولادهای کربنی، از نظر ساختاری شبیه فولادهای فریتی هستند با این تفاوت که می توان برای افزایش استحکام و سختی در این فولادها از عملیات حرارتی استفاده کرد که این امر موجب شکنندگی این فولادها می شود. شکنندگی این فولادها به علت مقدار کربن موجود در ترکیب شان است. عنصر آلیاژی اصلی فولادهای این خانواده، کروم است.

 

ورق استیل


در صنعت نفت و گاز و همچنین صنعت پزشکی، عمدتا برای ساخت تجهیزات جراحی، از استنلس استیل مارتنزیتی استفاده می شود. ورق استیل 410 یکی از پر استفاده ترین گریدهای مارتنزیتی است. در این گرید می توان از عملیات حرارتی استفاده کرد و برای کاربردهایی استفاده می شود که در معرض هوا یا آب شیرین قرار دارند. از این گرید در آبهایی که دارای اندکی مواد شیمیایی یا اسید هستند و همچنین محیط هایی که شرایط خورندگی شدید نیست نیز می توان استفاده کرد.
گرید 416 برای کاربردهایی مناسب است که به مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نیاز است. این گرید در برابر اسیدهای طبیعی غذا، نمک های بازی، آب و اکثر شرایط اتمسفری مقاوم است.

2-ورق استیل فریتی

مقاومت این گروه از استنلس استیل ها در برابر خوردگی متوسط تا خوب است و این مقاومت با افزایش مقدار کروم، افزایش می یابد. ورق استیل فریتی از نوع آلیاژ آهن-کروم با ساختار کریستالی مکعب مرکزپر (BCC) هستند. این فولادها، فولادهای زنگ نزن ساده کروم دار هستند و مقدار کروم شان بین 12% تا 18% است. اما به همین دلیل، تولید آنها از استنلس استیل های آستنیتی سخت تر است.
به طور کلی، جوش پذیری و چقرمگی ورق استیل فریتی به خوبی فولادهای آستنیتی نیست. مقاومت ورق استیل فریتی در برابر خوردگی با افزایش مقدار کروم، افزایش می یابد. ورق استیل فریتی به دلیل ویژگی هایی که ذکر شد، برای استفاده در لوازم خانگی و آشپزی و ... مناسب هستند.
یکی از پر استفاده ترین استنلس استیل های فریتی، ورق استیل 430 است. از این گرید در کاربردهای صنعتی و غیرصنعتی استفاده می شود. خواص مکانیکی خوبی دارد. مقاومتش در برابر خوردگی و حرارت خوب است و بعلاوه، تا دمای F֯ 1500 نیز در برابر اکسیداسیون مقاومت می کند.

3-ورق استیل آستنیتی

ورق استیل آستنیتی بیشترین مقاومت را در برابر خوردگی دارا می باشند. این ویژگی به این دلیل است که فولادهای آستنیتی در مقایسه با سایر گروه ها، کروم بیشتری دارند. می توان با تغییر مقدار عناصر آلیاژی مثلا تغییر مقدار کربن یا مولیبدن این فولادها مقاومت شان به خوردگی را به گونه ای تغییر داد تا بتوان از آنها در محیط های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال ورق استیل 316 با دارا بودن 2 الی 3 درصد مولیبدن در ترکیب شیمیایی خود از مقاومت به خوردگی بالاتری در مقایسه با دیگر استنلس استیل های آستنیتی به ویژه محیط های کلر دار برخوردار است.
در واقع می توان گفت که ورق استیل آستنیتی محبوب ترین خانواده از استنلس استیل ها هستند زیرا تقریبا نیمی از تمام فولاد زنگ نزنی که که امروزه استفاده می شود متعلق به این خانواده یا به بیان دقیق تر، ورق استیل 304 است که %18 کروم و 8% نیکل دارد.
در تجهیزات صنعت فرآوری غذا یا لبنیات به وفور از استنلس استیل های آستنیتی استفاده می شود. حتی در برخی از سازه های مهم مانند ساختمان کرایسلر در شهر نیویورک نیز از یکی از فولادهای این خانواده، گرید 302 (مشابه ورق استیل 304 ولی کربن بیشتری دارد)، استفاده شده است.

 

ورق استیل


دلایل مختلفی برای محبوبیت این فولاد وجود که برخی از آن ها عبارتند از:
جوش پذیری فوق العاده
فرم پذیری خوب
موجودیت خوب در بازار در ابعاد، شکل ها و پرداخت کاری های گوناگون در دسترس است
پر استفاده ترین گریدهای فولاد ضدزنگ، ورق استیل 304 است. این گرید در برابر حرارت مقاوم است و مقاومت خوبی در برابر خوردگی حاصل از بسیاری از مواد شیمیایی و اتمسفرهای صنعتی دارد. فرم پذیری ورق استیل 304 نیز بسیار خوب است و می توان در آن از تمام روش های متداول جوشکاری استفاده کرد. گرید 304L نسخه کم کربن ورق استیل 304 که مقدار کم کربن در این گرید از رسوب زایی کاربیدهای مضر حین جوشکاری جلوگیری می کند. مقاومت ورق استیل 304L در برابر خوردگی با گرید 304 تفاوتی ندارد اما خواص مکانیکی آن اندکی ضعیف تر است.
زمانی که درباره مقاوم ترین گرید دربرابر خوردگی صحبت می کنیم، فولادی که بیشترین مقدار کروم را در ترکیب شیمیایی خود دارد (مقدار کروم باید از پیش شرط حداقل 10.5% بیشتر باشد) برنده است. در کل، برای هر کاربردی یک گرید ضد زنگ مناسب آن کاربرد وجود دارد انتخاب گرید و خانواده مناسب به خواص مورد نیاز کاربرد شما بستگی خواهد داشت (جدول بالا را ببینید).



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید