X

انواع مختلف عملیات پرداخت بر روی ورق استیل

02122011620 تلفن
مروری بر انواع پرداخت کاری در ورق استیل
پرداخت کاری و پولیش سطحی بر روی ورق استیل مانند سایر فلزات به طور رایج صورت می گیرد. این پولیش ها در تعداد مختلف و فرم های مختلف باعث تشکیل انواع سطح پایانی ورق استیل می شود.
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.
 

فهرست موضوعات


مقدمه

به موجب کاربردهای گسترده و متنوع استنلس استیل در زمان کنونی، تعجبی ندارد که خدمات پرداخت و پولیش بسیاری نیز وجود داشته باشد. این خدمات متضمن کیفیت اند بر حسب انعکاس، دوام و طول عمر و کیفیت کاربرد آن. این نوشتار، راهنمایی است در خصوص مراحل پایانی یا پرداخت کاری ورق استیل که به طور دقیق، جزئیات مراحل عملیات پایانی را از مرحله ۱ تا مرحله آنیل روشن و مرحله نورد برگشتی بیان می دارد.

پرداخت کاری های شماره 1

در پرداخت کاری های شماره 1 به منظور دستیابی به تأثیر مطلوب، نیاز به عملیات نورد گرم داریم. در این مرحله، پرداخت کاری خیلی مختصر مورد نیاز است تا حدی که ناصاف ترین و بهترین حالت ممکن از نظر پرداخت به دست آید. استنلس استیل قبل از انجام فرآیند نورد می بایست از طریق اجرای فرآیند گرم کاری، حرارت داده شود. این عمل به نام آنیلینگ معروف است و منظور ایجاد یکنواختی در ریزساختار استنلس استیل انجام می شود و سبب می گردد استنلس استیل الزام های خواص مکانیکی را دارا شود. انجام فرآیند نورد گرم و آنیلینگ نتیجه اش می شود ظاهری تیره و رنگارنگ به نام پوسته . اپراتورها بایست این پوسته را به کمک مواد و فرآیندهای شیمیایی موسوم به اسید شویی بردارند تا مقاومت خوردگی بالاتری در استنلس استیل پدید آورند. در این مرحله، نتیجه عبارت است از سطحی با ظاهر زبر و ناصاف، کدر و مات و واگرا. پرداختکاری شماره 1 به لحاظ خواص و ویژگی های نهایی اش در عملیات و کاربردهای ساخت معمول و رایج نیست. شما با ابزارهای دستی نمی توانید در مرحله پرداخت پوسته زدایی یا پرداخت مضاعف نمایید. با این وجود، از پرداخت کاری شماره 1 در هیتر های هوایی، محفظه های آنیلینگ، ضربه گیر یا تیغه های بویلرها، قطعات کوره ها، توربین های گازی، یا در موارد کاربرد دیگری که هیچگونه انعکاسی از استنلس استیل مورد نیاز و مد نظر نمی باشد، به طور معمول استفاده می شود.

 

ورق استیل

 

پرداخت کاری مات یا پرداخت کاری شماره 2B

پرداختکاری 2B یکی از معمولترین پرداخت های استنلس استیل است که امروز از آن استفاده می شود. این پرداخت با استفاده از نورد سرد انجام می پذیرد که در نهایت سطحی مات و غیره انعکاسی، صیقلی و نرم و به خوبی صاف به دست می آید. این پرداخت، سطح استنلس استیل را صاف و نرم و مات با بازتاب خاکستری می سازد، که این یعنی رویت و ظاهری کدر و غیر انعکاسی (مات) حاصل می گردد.
این نوع پرداخت استنلس استیل را برای استفاده در مواردی که مسائل زیبایی شناختی مطرح نیست و فقط اصل قضیه، یعنی استنلس استیل مات و تیره مورد نیاز است، بسیار مناسب می کند. در هر حال پرداخت شماره 2B اغلب کم هزینه ترین گزینه ممکن می باشد. در این صورت، ضخامت فلز بر اساس میزان پوسته ای که برداشته می شود، تعیین می گردد. جهت انجام یک پرداخت کاری شماره 2B استنلس استیل می بایست به وسیله یک غلطک نورد خاصی، نورد سرد شود. این نوع نورد، سطحی نرم و صاف با حفره های کمتر ایجاد می کند. پس از آن، سطح استنلس استیل در یک محلول اسیدی قرار گرفته و پوسته زدایی و نرم می شود. در نهایت جهت دستیابی به نرمی و صافی بیشتر، استنلس استیل از غلتک های پولیش عبور داده می شود. رایج ترین کاربردهای این نوع پرداخت عبارتند از: تجهیزات و دستگاه های دارویی و شیمیایی، رخت شور خانه ها، خشکشویی ها، یخچال ها و سردخانه ها و تاسیسات فاضلاب.

پرداخت شماره ۳: برس زنی شماره ۳

پرداخت شماره ۳ عبارت است از گزینه ماسه یا شن زنی ۱۲۰. این عمل از طریق ساینده ی ماسه زن ۱۲۰ دوار در یک جهت انجام می شود. این نوع پرداخت کاری به این نام ها هم شناخته می شوند: سنگ زنی، پیش نورد (تراش اولیه)، سنگ زنی زبر که در فلز زبری ایجاد می کند- و پرداخت کاری اولیه. پرداخت کاری با پولیش متوسط و ملایم مطمئناً پوشش محافظ یک روی ورق استنلس استیل را برمی دارد. در زمینه استفاده از ساینده های اولیه شماره ۵۰ تا ۸۰ به منظور رسیدن به سایش نهایی با ساینده شماره ۱۲۰ لازم از پرداخت کاری شماره ۳ به وسیله غلطک ها و کویل های مخصوص و با تکنیک های مکانیکی و یا پولیشی و صیقل ریز و تدریجی انجام پذیرد. خطوط پولیش به دست آمده نشان دهنده یک الگوی دانه ای خطی است با چقرمگی متوسط کمتر از یا مساوی ۴۰ میکرو اینچ و این یعنی یک پرداخت با انعکاسی متوسط. برای ایجاد چنین الگویی (دانه ای کوتاه)، اپراتورها می بایست با استفاده از ضربه های کوتاه و به صورت حرکت بیضوی عملیات را انجام دهند. از پرداخت کاری شماره ۳ عموماً در تاسیسات و دستگاه ها و خدمات مربوط به تهیه غذا استفاده می شود. از جمله خدمات غذایی عبارتند از: دستگاه های دم کردن یا پخت، فرآوری مواد غذایی، تجهیزات آشپزخانه و غیره.

پرداخت شماره ۴: برس زنی شماره ۴

مانند پرداخت شماره ۳، پرداخت شماره ۴ نیز دارای خطوط پولیش موازی، یکنواخت، هم شکل و کوتاه می باشد. در پرداخت شماره ۴ معمولا نیاز دارید به همان پرداخت شماره ۳، منتها با ساینده هایی قدری ریزتر. این پرداخت نهایی می تواند در هر جایی بین ساینده شماره ۱۵۰ تا ساینده ۳۲۰ پایان یابد. به طور کلی هرچه شماره ساینده بالاتر می رود، خطوط پولیش ریزتر و پرداخت انعکاسی (جلای پرداخت) بیشتر می شود. پرداخت شماره ۴ نشان دهنده چقرمگی متوسط ۲۵ میکرواینچ یا کمتر است با داشتن سطحی بسیار انعکاسی و براق. همانند پرداختکاری شماره ۳، پرداخت ۴ نیز برای مصارف عمومی می باشد. کاربردها و مصارف موارد مصرف این نوع پرداخت نیز مانند کاربردهای پرداخت شماره ۳ گسترده می باشد از جمله در تجهیزات آشپزخانه ای و رستورانی، فرآوری غذا، دستگاه های لبنی، سطوح به کار رفته در بیمارستانها، تریلرهای تانکری مخصوص حمل در بزرگراه ها، تابلوهای کنترل و چشمه های آب (آبنماهای فواره های آبی).

پرداخت شماره ۷

پرداخت شماره ۷ با ایجاد سطحی بسیار براق و آیینه ای معین می گردد. برای رسیدن به این مرحله پولیشی انجام می شود با ساینده شماره ۳۲0 و آنقدر جلا داده می شود تا خطوط پولیشی دیگر قابل توجه و مشخص نباشد. فرآیند جلا تا ۱۰ دقیقه می تواند به طول بیانجامد. همچنین خطوط ساینده موجود در حداقل ممکن نگه داشته می شود. یک بیننده می تواند خطوط پولیش را از فاصله چند فوت دورتر ببیند. موارد کاربرد پرداخت شماره ۷ متنوع است، لیکن متداولترین آنها عبارت است از پوشش های ستون ها، زیورآلات و تزیینات و تابلوها و صفحه های دیواری (دیوارپوش ها).

 

ورق استیل

 

پرداخت شماره ۸

پرداخت شماره ۸ نیز همانند پرداخت شماره ۷ توسط انعکاس فوق العاده و نمای آیینه ای اش تعریف و مشخص می شود. این نوع جلا بر اساس استانداردهای ASTM براق ترین استنلس استیل موجود را به دست می دهد. در این فرآیند عمل جلا دادن برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بیشتر ادامه می یابد به طوری که خطوط سایشی تقریباً محو و غیر قابل رویت شوند. در این فرآیند پولیش کنندگان یا اپراتورها با بیشتر کردن زمان پولیش، به سادگی به این هدف دست می یابند. زمان پرداخت تعیین کننده فاصله مورد نیاز برای خال زنی یا برداشتن نقاط معیوب و خطوط سایشی می باشد. زمان پولیش بیشتر (طولانی تر) یعنی استفاده از فواصل کمتر که در نهایت منجر می شود به ایجاد نمای آیینه ای تقریباً کامل و مطلوب. پرداخت شماره ۸ با ایجاد سطحی فوق العاده انعکاسی و آیینه ای، هرروز کاربرد و موارد مصرف زیاد تر و قابل توجهی پیدا می کند. از این پرداخت جهت صفحه های پرس، علائم و نشانه ها یا تابلوها، پنل های دیواری (دیوارپوش ها)، پوشش های روی ستون ها، آینه ها و رفلکتورها استفاده می شود. همچنین در بنای معروف دروازه ابر در شیکاگو-ایلینویز نیز از این استیل با پرداخت شماره ۸ استفاده شده است و همین طور در بنایی که در میان افراد محلی به نام The Bean معروف است، این جاذبه صدها بیننده را هر روز جذب می کند که از این بنا عکس می گیرند و تصویر یا انعکاس تصویرشان را در استنلس استیل و جلای شماره ۸ مشاهده می نمایند.

آنیل روشن (BA) و نورد برگشتی (TR)


آخرین مبحث این راهنما در خصوص پرداخت کاری های استنلس استیل عبارتند از آنیل روشن (BA) (تابکاری براق) و نورد برگشتی (TR). پرداخت آنیل روشن معمولاً با پرداخت شماره ۸ اشتباه می شود، اما این دو با هم فرق دارند، زیرا پرداخت روشن فراهم نمی نمایند. در حالی که عملیات پایانی شماره ۷ و ۸ کیفیت آیینه مانند ایجاد می کنند، فرآیند آنیلینگ در BA پوسته ای بر روی سطح استنلس استیل ایجاد نمی کند. این فرآیند منجر می شود به یک سطح انعکاسی بدون هیچ گونه عملیات یا فرآیند اضافی ای. پرداخت نورد برگشتی (TR) برای ایجاد خواص و ویژگی های مکانیکی قوی انجام می شود. رول های استنلس استیل تا زمانی که یک پرداخت صاف و هموار حاصل شود، پولیش می شوند.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید