X

رکود شدید صنعت چین و طرح برنامه هایی برای آینده

02122011620 تلفن
صنعت استیل چین
آیا برنامه های پنج ساله چین منجی صنایع استیل ضد زنگ این کشور خواهد بود؟ نتایج و پیامد های این تصمیمات را بررسی کرده ایم.
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


بحران اقتصادی در چین

شاید برایتان عجیب باشد اما اوضاع اقتصاد چین نسبت به آنچه که از بیرون دیده میشود دچار مشکلات گسترده تر و عمیق تری است .در چند سال اخیر میزان معاملات تجاری از آنچه که پیش بینی میشد بسیار کم تر است.میزان صادرات چین بنا بر گفته گمرک همین کشور به میزان ۱۱/۲ درصد نسبت به همین زمان در سال گذشته کمتر شده است و همچنین میزان کاهش واردات نیز ۱۸/۸ درصد بوده است. این ارقام در حالی به دست آمده اند که پیش بینی کارشناسان فاصله زیادی با آن ها داشت و همه متخصصان عرصه اقتصاد را غافلگیر کرد.این بحران به تمام بخش های صنعت چین از جمله صنعت ورق استیل که در زمینه صادرات رکود شدیدی داشته است.

ورق استیل

برنامه های پنج ساله چین

چین همیشه برای توسعه اقتصاد خود برنامه های پنج ساله تدوین میکند و این اسناد و الگو های اصلی برای دولت چین محسوب میشوند تا سیاست های خود را بر اساس آن پیش ببرند. دولت چین تا کنون سیزده برنامه پنج ساله تدوین کرده است.
در تاریخ مارس سال ۲۰۱۶ کنگره ملی خلق چین یک برنامه ۵ ساله را به تصویب رساند تا فکری به حال اقتصاد که شروع به آسیب دیدن کرده بود بکند. در این برنامه پیش بینی شده بود که رشد سالانه اقتصاد چین تا سال ۲۰۱۶، به رقم ۶/۵ تا ۷ درصد برسد.
بسیاری از این اقدامات که توسط لی کچیانگ، نخست وزیر چین انجام شد با هدف این بود که بدهی های بسیار بالایی را که کشور چین به بار آورده بود، را پرداخت کند و کمی از میزان این بار کمر شکن بکاهد. و دوباره چرخ های ماشین اقتصاد چین را با سرعت بیشتری به حرکت در آورد.
یکی از هدف های اصلی این برنامه این است که شرکت های دولتی را ساده تر و کوچکتر کند و تغییرات اساسی و بنیادی را در بازار معاملات چین اعمال کند تا مسیر رو به جلو کم کم آغاز شود. این برنامه به ناچار یک تکان بزرگ برای بازار استیل ضد زنگ چین خواهد بود. تغییرات پیش بینی شده در این برنامه بسیار اساسی است و ممکن است که اثرات مثبت یا منفی ای بر این اقتصاد بزرگ بگذارد. باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.
میزان رشد در سال دوهزار و پانزده میلادی در اقتصاد چین بسیار کم شده بود و همچنین بازار با نوسانات بسیار گستردهای مواجه بود. غیر قابل پیش بینی بودن بازار، آن را داشت به سوی یک بحران تمام عیار سوق میداد. همه این عوامل تهدیدات بزرگی محسوب میشدند و باید هر چه سریع تر باید یک اقدام اساسی برای مقابله با این بحران صورت میگرفت.
آقای لی در کنفرانس مطبوعاتی سالانه، پس از اعلام برنامه جدید، بر اهمیت این اصلاحات روی سرزنده تر شدن و تازه نفس شدن اقتصاد چین تاکید فراوان کرد. وی همچنین معتقد بود که این برنامه میتواند اقتصاد در حال سقوط چین از این گرداب بیرون بکشد و منجی آن باشد.
او افزود با اصلاحاتی که بر روی شرکتهای دولتی انجام می گیرد، که بخش عمده ای از آنها شامل شرکت های زغال سنگ و صنایع استیل می شوند ضرر های شغلی به وجود خواهد آمد و از تعداد مشاغل موجود برای مردم چین کاسته خواهد شد. لی تاکید کرد که کم شدن شغل ها به صورت گسترده و با حجم زیاد نخواهد بود و دولت چین تلاش خواهد کرد که کمترین آسیب به مردم برسد.

آیا این برنامه کارساز خواهد بود؟

البته نشریه اکونومیست در گزارشات خود به مسائلی که آقای لی مطرح کرد شک داشت این نشریه معتقد بود که این عواملی که آقای لی می گوید برای نجات اقتصاد چین کافی نبوده و تا زمانی که دولت چین محرک های دیگری را وارد کار نکند اهداف و برنامه هایی که دارد محقق نخواهد شد. اگر هم دولت چین بتواند به این اهداف برسد مطمئناً در این راه رنج زیادی برده است و این به این معناست که رسیدن ب این اهداف کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است.
اقتصاد چین در سال ۲۰۱۵ کمترین نرخ رشد خود را نسبت به ۲۶ سال گذشته تجربه کرده بود. همچنین در صنعت استیل هم از میزان تولیدی بیشتر از ظرفیت مورد نیازی که انجام داده بود داشت رنج میبرد. عدم استفاده درست از ظرفیتهای موجود سبب شده بود که کارایی اقتصاد چین کمتر شود و شرکتهای اصلی آن دچار ضرر های گسترده ای بشوند.

 

صنعت استیل چین

 

تاثیر این برنامه در استیل ضد زنگ

در مصاحبهای که با پروفسور سونگ لی رئیس تحقیقات استیل و CRA در انستیتوی تحقیقات آهن و استیل، در مورد بازار استیل ضد زنگ صورت گرفت وی چنین گفت: اوضاع آنچنان هم بد نیست چرا که هنوز دو نقطه مهم و اساسی در اقتصاد وجود دارد. این دو نقطه تاثیر گذار وحیاتی صنایع هسته ای غیرنظامی و صنایع سوخت طبیعی مایع (LNA) هستند. و ورود گسترده تر استیل ضد زنگ میتواند به این صنعت کمک شایانی کند و یک راه نجات برای صنایع ضد زنگ در این بحران گسترده باشد. وی در ادامه توضیح داد مصرف استیل ضد زنگ در صنایع تولید انرژی هستهای بسیار گسترده و فراوان است. همچنین گفت که ساخت مخازن استیل ضد زنگ در صنایع سوخت طبیعی با سرعت رو به افزایش است.

همچنین برای تجهیزات غذایی و دارویی (تجهیزات دارویی ساخته شده با استنلس استیل) نیز این مشکل بوجود آمده است. می دانیم که چین یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان این صنعت در آسیا و دنیا است.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید