X

تفاوت ورق استیل 10-18 و 18-8

02122011620 تلفن
مقایسه ورق استیل 10-18 با ورق استیل 8-18
تفاوت کلیدی و عمده میان این سه ورق استیل درصد کروم و نیکل در آنهاست. ورق استیل ۱۰-۱۸ یعنی حاوی ۱۸ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل است. ورق استیل ۸-۱۸ یعنی دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است.
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.
 

فهرست موضوعات

 

تفاوت های این دو گرید کدامند؟

هنگامی که برای خرید ورق استیل می روید، احتمالاً با سه گزینه اصلی مواجه می شوید. آن گزینه ها عبارتند از ورق استیل های ۱۰-۱۸ و ۸-۱۸ و ۰-۱۸. چه تفاوت هایی میان این سه نوع ورق استیل وجود دارد و بهترین آنها کدام است؟
تفاوت کلیدی و عمده میان این سه ورق استیل درصد کروم و نیکل در آنهاست. ورق استیل ۱۰-۱۸ یعنی حاوی ۱۸ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل است. ورق استیل ۸-۱۸ یعنی دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است. ورق استیل 0-18 ورق استیلی است که حاوی ۱۸ درصد کروم و صفر درصد نیکل می باشد.
این ها تفاوت هایی هستند که خواص و ویژگی های این 3 نوع استیل را معین می سازند. به عنوان نمونه، نیکل تاثیر مستقیم بر استحکام و مقاومت خوردگی استیل دارد.
در این مقاله بحث و توجه ما بر گرید ۱۰-۱۸ در مقابل ۸-۱۸ متمرکز خواهد بود.

ورق استیل ۱۰-۱۸ چیست؟

همانگونه که قبلاً ذکر کردیم، ۱۸ و ۱۰ بیانگر درصد کروم و نیکل اضافه شده به ورق استیل می باشد. به این فلز 0.1 درصد کربن اضافه شده است تا آن را سخت تر کند. مقدار کربن در این استیل پایین است، زیرا این متریال به راحتی خورده شده و زنگ می‌زند. خصوصیت رایج و معمول این استیل در آشپزخانه است. اغلب وسایل پخت و پز و ظروف و لوازم، از این نوع ورق استیل ساخته شده اند.
ورق استیل ۱۰-۱۸ سه ویژگی متفاوت دارد که آن را از انواع دیگر ورق استیل متمایز می سازد.
اولاً: استیل به آسانی قالب گیری می شود و می تواند با حداقل مقاومت به اشکال مختلف، توسط قالب گیری در آید. این مطلب تاثیری بر قیمت وسایل و ظروف آشپزخانه خواهد داشت. از آنجا که فرآیند تولید و ساخت این گونه لوازم آشپزخانه، با این استیل، پیچیده و سخت نمی باشد، بنابراین این وسایل به نسبت ارزان تر تمام خواهند شد.
‏ثانیاً: ورق استیل ۱۰-۱۸ از مقاومت خوردگی بالایی برخوردار است و می‌تواند برای نگهداری مایعات اسیدی و مواد شیمیایی دیگر مورد استفاده واقع شود، بدون هیچگونه اثری از خوردگی. این ویژگی در رابطه با محصولات غذایی مختلف امری اساسی و مهم است زیرا این محصولات میل ترکیبی با مواد شیمیایی ای دارند که این مواد انواع دیگر فلزات را به راحتی می خورند.
سومین مشخصه این نوع ورق استیل عبارت است از قرابت زیاد با حرارت. آلیاژ ۱۰-۱۸ می تواند دماهای فوق العاده زیاد را تحمل کند بدون اینکه دستخوش هیچ گونه آسیبی از منظر فیزیکی و ساختاری شود.
این ورق استیل همچنین دارای مقدار نیتروژن بالایی است. این ویژگی آن را برای استفاده در محیط های دریایی ایده آل می سازد، به طوریکه در شرایط شوری و محیط های نمکی مقاوم می باشد. همچنین در برابر مواد شیمیایی سوزاننده و تند مقاوم است. این گونه مواد شیمیایی از جمله سودا، عموماً برای پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند. این حقیقت که این آلیاژ به آسانی با مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد، بدین معنا است که مواد غذایی طعم اصلی و واقعی شان را از دست نمی دهند.
معضل اصلی در رابطه با ورق استیل ۱۰-۱۸ قیمت آن است. این نوع ورق استیل نسبت به ورق استیل ۸-۱۸ قدری گران تر می باشد.

 

ورق استیل 18-10

 

مقاومت خوردگی در ورق استیل ۱۰-۱۸

ورق استیل ۱۰-۱۸ از ورق استیل ۸-۱۸ در ارتباط با خوردگی مقاوم تر است. این بدان معناست که این آلیاژ در محیط های خشن و تند مختلف به راحتی می‌تواند پایدار و سالم بماند. مع ذلک در محیطی با سطح کلرید زیاد، پدیده خوردگی شیاری بر روی آن می تواند رخ دهد. از سوی دیگر در مواجهه با دمای بیش از ۶۰ درجه سانتیگراد، خوردگی تنشی در آن می تواند حادث شود.

مقاومت حرارتی ورق استیل ۱۰-۱۸

این ورق استیل در مقابل حرارت و اکسید شدن مقاومت عالی دارد. تا دمای 870 درجه سانتیگراد می تواند کار کند و به طور مداوم تا دمای ۹۲۵ درجه سانتی‌گراد می توان آن را مورد استفاده قرار داد.

کاربردهای ورق استیل ۱۰-۱۸

•    تجهیزات و وسایل و ظروف آشپزخانه
•    پوشش چرخ ها
•    مخازن انبارش
•    قالبگیری ها و تزئینات در خودروها
•    محفظه های الکتریکی

ورق استیل ۸-۱۸ چیست؟

فولادی آلیاژی است که حاوی ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل می باشد. همانند انواع دیگر استیل نقش اصلی نیکل در آن، عبارت است از بهبود و ارتقاء مقاومت خوردگی استیل.
دوازده عنصر دیگر در این استیل در مقادیر بسیار جزئی وجود دارند.

مقاومت حرارتی استیل ۸-۱۸

ورق استیل ۸-۱۸ مقاومت حرارتی عالی دارد. آلیاژ مزبور می تواند در دماهای بین 870 تا 925 درجه سانتیگراد در برابر پدیده اکسیداسیون مقاومت نماید. با این وجود استفاده از این استیل به طور مداوم در دماهای بالا توصیه نمی شود. به این علت ممکن است آن در معرض برخی عناصر و عوامل خورنده قرار گیرد. شما می بایست برای کاربردهای در دمای بالا آلیاژ ۱۰-۱۸ را مد نظر قرار دهید.

 

ورق استیل 18-10

 

ساخت یا تولید ورق استیل ۸-۱۸

برای تولید ورق استیل ۸-۱۸ لازم است وسایل خاصی اختیار کنید که مشخصاً مختص ورق استیل می باشند. سطوح کار می بایست قبل از شروع ساخت کاملاً تمیز شده باشند. این کار به جهت جلوگیری از هر گونه آلودگی است که ممکن است کیفیت استیل را پایین بیاورد.

مقاومت خوردگی ورق استیل ۸-۱۸

شکی نیست که ورق استیل ۳۱۶ از نظر مقاومت خوردگی به خوبی عمل می‌کند. این آلیاژ در برابر عوامل خورنده یا زمانی که در یک محیط خورنده به کار برده می شود، می تواند پایدار و مقاوم باشد. در واقع این استیل برخی اوقات به لحاظ دارا بودن خاصیت مقاومت در برابر خوردگی اش، در زمره استیل های گرید دریایی قرار گرفته است. با این حال بدین معنا نیست که این فلز ۱۰۰ درصد بی عیب و نقص است. آب گرم دریا می تواند اثری ساینده بر سطح این استیل داشته باشد. خوردگی تنشی نیز می تواند بر روی سطح این فولاد در دمای بالای ۶۰ درجه سانتیگراد به وجود بیاید.

سرد کاری و گرم کاری بر روی ورق استیل ۸-۱۸

ورق استیل ۸-۱۸ به آسانی می شکند و به قطعات مختلف در می آید. همچنین در رابطه با قالب زنی یا منگنه کاری، کشش و پخ زنی به خوبی عمل می‌کند. عملیات سرکاری بر استحکام ورق استیل ۸-۱۸ می افزاید. عملیات گرم کاری نیز می‌تواند برای استیل ۸-۱۸ انجام شود. در عین حال این عملیات نباید در دمای زیر ۹۲۷ درجه سانتیگراد اجرا شود. بهترین محدوده دمایی توصیه شده برای این کار عبارت است از ۱۱۴۹ تا ۱۲۶۰ درجه سانتیگراد.

کاربرد های ورق استیل 8-18

•    قطعات دریایی (صنایع دریایی)
•    محفظه های بیرونی
•    دستگاه های داروسازی
•    دستگاه‌ها و تجهیزات مواد و کارخانه های شیمیایی
خلاصه بحث مقایسه ورق استیل ۱۰-۱۸ با ورق استیل ۸-۱۸
ورق استیل 8-18    ورق استیل 10-18
18 درصد کروم و 8 درصد نیکل    18 درصد کروم، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبدن

مزایا

مقاوم به خوردگی    استحکام بالاتر نسبت به آلیاژ 8-18
دارای حساسیت گرمایی کمتر از آلیاژ 302    مقاومت بالا در برابر خوردگی
دارای استحکام بیشتر نسبت به اغلب استیل های متوسط    مقاوم در برابر نمک و آب (محیط دریا)
    مقاوم به مواد شیمیایی سوزاننده و تند
    مناسب در برابر خوردگی حفره ای

معایب

نیازمند به ابزار مخصوص جهت ماشینکاری است آسیب پذیر در برابر خوردگی های ناشی از آب دریا
در مقابل آب آسیب پذیر است    نیازمند به ابزار مخصوص جهت ماشینکاری



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید