X

استنلس استیل سری 400 با خواص مغناطیسی

02122011620 تلفن
معرفی ورق استیل بگیر
ورق استیل ۴۳۰ با داشتن کربن پایین و کروم بالا مقاومت به خوردگی مطلوبی دارد و به نام استیل 0-18 یا 0/18 نیز شناخته می شود. بوسلیه اعمال کارسرد می توان آن را تا حد جزئی استحکام بخشید.
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.
 

فهرست موضوعات


مقدمه

سری 400 از استنلس استیل ها شامل گروه های مارتنزیتی و فریتی می شود. هر دو گروه از این فولادهای زنگ نزن دارای خاصیت مغناطیسی هستند. معروفترین رده آلیاژی در بین سری 400 که بیشترین از سهم فروش این فولادها را به خود اختصاص داده، استیل فریتی 430 می باشد. با اینکه تمامی این فولادها دارای خاصیت مغناطیسی بوده اما در عرف بازار این گرید به ورق استیل بگیر معروف است. زیرا پسوند بگیر در بازار فولاهای زنگ نزن دلالت بر مغناطیسی بودن آن دارد. یکی از عمده ترین مقاطعی که از این فولاد به فروش می رسد ورق می باشد. ورق استیل بگیر و یا همان ورق استیل 430 مورد توجه بسیاری از صاحبان صنایع همچون واحدهای صنعتی فعال در ساخت لوازم خانگی و امور دکوراسیون می باشد. ورق استیل ۴۳۰ با داشتن کربن پایین و کروم بالا مقاومت به خوردگی مطلوبی دارد و به نام استیل 0-18 یا 0/18 نیز شناخته می شود. بوسلیه اعمال کارسرد می توان آن را تا حد جزئی استحکام بخشید. لیکن چقرمگی آن در دمای پایین ضعیف است و معمولاً به وسیله عملیات حرارتی نمی تواند سخت شود. هدایت حرارتی آن از فولادهای آستنیتی بهتر است. ضریب انبساط گرمایی آن کوچکتر از ضریب انبساط آستنیتی است. مقاومت به حرارتی آن ضعیف است، افزودن عنصر تثبیت کننده ی تیتانیم سبب بهبود خواص جوشکاری می شود. با افزودن تیتانیم و نئوبیوم به استیل ۴۳۰، آلیاژ 430LX به دست می آید که محتوای کربن در آن کاهش و ا جوشکاری بر روی آن بهبود و ارتقا یافته است. ورق استیل بگیر (گرید 430) معمولا حاوی کمتر از 0.12 درصد کربن، ۱۶ الی ۱۸ درصد کروم و کمتر از 0.75 درصد نیکل می باشد.  

 

ورق استیل

 

جدول 1: آنالیز ترکیب شیمیایی ورق استیل 430
عنصر آلیاژی (%) استیل 430
کربن (C) - بیشترین مقدار (max) 0.12
منگنز (Mn) - بیشترین مقدار (max) 1
سیلسیم (Si) - بیشترین مقدار (max) 1
فسفر (P) – بیشترین مقدار (max) 0.04
گوگرد (S) کمترین مقدار (min) -
بیشترین مقدار (max) 0.03
کروم (Cr) کمترین مقدار (min) 16
بیشترین مقدار (max) 18
نیکل (Ni) – بیشترین مقدار (max) 0.75
آهن (Fe) عنصر پایه

 

جدول 2 - خواص مکانیکی استیل 430 در دمای اتاق
رده آلیاژی استحکام کششی نهایی (MPa)
(حداقل مقدار)
استحکام تسلیم (MPa)
(حداقل مقدار)
الانگیشن (%) سختی
UTS (MPa)-min YS (%2 proof stress) (MPa)-min E ( % in 50 mm)-min راکول (HR B) 
حداکثر مقدار
برینل (HB)
حداکثر مقدار
430 483 310 22 85 183


 

قیمت ورق استیل بگیر در مقایسه با گرید 304 و دیگر فولادهای آستنیتی به مراتب پایین تر است. در صورتی که بتواند خواص مد نظر را تامین نماید از این گرید استفاده می شود. به همین دلیل در قسمت بعدی به طور اجمالی به مقایسه ورق استیل 430 و گرید 304 می پردازیم.

 

ورق استیل

 

تفاوت ورق استیل 430 و 304

•    مقاومت به خوردگی: مقاومت به خوردگی ورق استیل ۳۰۴ از گرید ۴۳۰ بهتر است، زیرا ورق استیل ۴۳۰ دارای ۱۶ تا ۱۸ درصد کروم است و فاقد مقادیر ناچیزی از نیکل بوده، حال آن که ورق استیل ۳۰۴ کروم بیشتری دارد و حاوی نیکل هم هست. استیل 430 بنابر دارابودن ساختار فریتی از مقاومت خوبی در برابر خوردگی تنشی ( SSC ) برخوردار است. در حالی که یکی از معضلات فولادهای زنگ نزن آستنیتی وقوع خوردگی تنشی به ویژه در محیط های کلریدی است.
•    پایداری فازی: به طور کلی فاز آستنیت از فاز فریت پایدار تر است. بنابراین می توان گفت که استیل 304 از نظر فازی پایدار از گرید 430 است. 
•    چقرمگی: چقرمگی استیل ۳۰۴ از چقرمگی ۴۳۰ بیشتر است.
•    هدایت گرمایی: از نظر هدایت گرمایی، ورق استیل فریتی ۴۳۰ و ورق استیل ۳۰۴ همانند یکدیگرند و هدایت حرارتی شان یکسان است.
•    خواص مکانیکی: خواص مکانیکی درز جوش در استیل ۴۳۰ به خاطر افزودن عنصر شیمیایی تثبیت کننده ای چون تیتانیم به آن، بهتر است از همین خواص در ورق استیل ۳۰۴. 

 

ورق استیل

 

قیمت ورق استیل بگیر

همانطورکه پیش تر نیز اشاره شد  قیمت ورق استیل بگیر در مقایسه با گرید 304 به علت عدم دارا بودن نیکل کمتر است. نکته دیگری که در مورد تعیین قیمت یک استنلس استیل موثر است، سطح پایانی آن می باشد. استیل 430 در ابعاد و ضخامت های مختلف و با سطوح مات تک پولیش (No.1) و دو پولیش (2b)، براق (BA) ، آینه ای ( mirror  یا No.8 ) خشدار روکش دار (No.4)، دانه گندمی (EE) و طرح دار ارائه می شود. معمولا قیمت ورق استیل بگیر با سطح No.1 که محصول نورد گرم می باشد پایین تر است. مابقی سطوح نام برده خروجی فرایند نورد سرد هستند. هرچه میزان اعمال کار اعمالی روی سطح این فولادها بیشتر باشد قیمت نهایی محصول نیز بیشتر است. از این روق قیمت ورق استیل با سطح دانه گندمی و طرح دار بیشتر از مابقی سطوح است. ورق استیل خشدار، آینه ای، براق و مات ئو پولیش در رتبه های بعدی قرار می گیرند.    
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید