X

مبدل های حرارتی ساخته شده از ورق استیل 321

02122011620 تلفن
ساخت مبدل حرارتی با ورق استیل 321
برای ساخت مبدل‌های حرارتی از آلیاژ مخصوصی استفاده می‌شود. مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آلیاژ، ورق استیل 321 است. این آلیاژ عملکرد مناسبی دارد و کلیه اهداف ساخت مبدل را به خوبی عملی می‌کند.
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.
 

فهرست موضوعات


معمولاً مبدل‌های حرارتی با‌توجه به نوع ساخت و چیدمان جریان آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. ساده‌ترین و معمول‌ترین مبدل حرارتی، وسیله‌ای است که مایعات گرم و سرد را در جهت مخالف یا در یک جهت آن به حرکت در می‌آورد. این وسیله از دو لوله متحدالمرکز با قطرهای مختلف تشکیل شده است. برای ساخت مبدل‌های حرارتی از آلیاژ مخصوصی استفاده می‌شود. مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آلیاژ، ورق استیل 321 است. این آلیاژ عملکرد مناسبی دارد و کلیه اهداف ساخت مبدل را به خوبی عملی می‌کند.

مبدل حرارتی چیست؟ 

مبدل حرارتی، تونلی مجهز به سیستم تبادل گرما و پیش‌ساخته است که در هر دو فرآیند گرمایش و سرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد. مایعاتی که درون این مبدل‌ها وجود دارد، احتمال دارد برای جلوگیری از اختلاط با یک دیواره جامد در تماس مستقیم با یکدیگر  قرار بگیرند یا از هم جدا شوند. مبدل‌های حرارتی به‌صورت بسیار وسیع و گسترده‌ای در تهویه مطبوع، گرمایش فضا، کارخانه‌های شیمیایی، نیروگاه‌ها، کارخانه‌های پتروشیمی، پردازش گاز طبیعی، تصفیه فاضلاب‌ها و پالایشگاه‌های نفت استفاده می‌شوند.
یک مثال بارز استفاده از مبدل حرارتی با ورق استیل، در ساخت و تهیه موتور احتراق است. در این موتورها، سیال در حال گردش که به عبارتی موسوم به خنک‌کننده موتور نیز است از سیم پیچ‌های رادیاتور می‌گذرد که در نهایت منجر به گرم شدن هوای ورودی و خنک شدن مایع درون موتور می‌شود. مثال دیگر ساخت مبدل حرارتی با ورق استیل 321، استفاده از هیت سینک است که در طراحی سیستم‌های طبیعی و ماشین آلات کاربرد دارد و در اصل یک مبدل حرارتی غیرفعال است.

کاربردهای خاص مبدل‌های حرارتی 

•    با استفاده از گرمای سیال داغ‌تر، سیال سردتر را گرم می‌کند 
•    انتقال گرمای یک مایع داغ به یک مایع سردتر برای خنک کردن آن
•    با استفاده از گرمای مایع داغ‌تر کمک به جوشاندن مایع می‌کند
•    در حالی که یک مایع گازی داغ‌تر را متراکم می‌کند به جوشاندن یک مایع دیگر کمک می‌کند.
•    تراکم یک مایع گازی با استفاده از یک مایع خنک کنند.
اغلب برای اینکه انتقال حرارت را از طریق جریان همرفتی تسهیل شود سرعت حرکت مایعات درون مبدل‌های حرارتی بالا است. این جریان سریع منجر به کاهش فشار در مایعات می‌شود. کارایی مبدل‌های حرارتی به افت فشار نسبت به میزان انتقال حرارت ناشی از آن‌ها بستگی دارد. فناوری مدرن مبدل‌های حرارتی ورق استیل، هدر رفتن فشار را به حداقل و انتقال حرارت را به حداکثر می‌رساند. در نمونه‌های مدرن مبدل‌های حرارتی، سایر اهداف طراحی مانند تحمل فشار بالای سیال، مقاومت در برابر رسوب و خوردگی و امکان تمیز کردن و تعمیرآن به‌راحتی قابل اجرا است.

 

ورق استیل در ساخت مبدل حرارتی

 

ویژگی‌ها و خواص ورق استیل 316

    مقاومت در برابر خوردگی

ورق استیل 321 زمانیکه که تحت تاثیر طیف وسیعی از محیط‌های خورنده قرار می‌گیرد، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. این ورق در اغلب مواقع به‌عنوان استیل ضدزنگ دریایی نیز شهرت دارد و در محیط‌های آبی در بسیاری از مواقع به دلیل استقامتی که دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    مقاومت در برابر حرارت

ورق استیل 321 مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون دارد. این گرید در جریانات متناوب تا دمای 870 درجه سانتی‌گراد و در جریانات مداوم تا 925 درجه سانتی‌گراد، مقاومت و استحکام خوبی از خود نشان می‌دهد.

    مناسب برای کار گرم و سرد

کار سرد: ورق استیل 316 به‌صورت سرد به‌راحتی رول می‌شود و می‌توان آن را به قطعات مختلف تقسیم کرد. 
کار گرم: تمام فرایندهای رایج بر روی ورق استیل 321 به‌صورت گرم به راحتی شدنی است. محدوده دمایی این گرید، 1149-1260 درجه سانتی‌گراد است و همچنین در زمان استفاده از ورق استیل 321 لازم است از کار گرم در دمای کمتر از 927 درجه سانتی‌گراد اجتناب شود. 

    قابلیت ماشین کاری

یکی از مزایای مهم و قابلیت‌های ورق استیل316  این است که از امتیاز ماشین کاری بسیار خوبی بهره‌مند است. 

    قابلیت جوشکاری

عملکرد جوشکاری برای ورق استیل316 به‌صورت عالی انجام می‌گیرد. نقاط جوش داده شده پس از جوشکاری نیاز به پخت خواهند داشت.

ترکیبات اصلی استیل 316

تمامی ویژگی‌ها و خواص آلیاژ 321 به فلزات استفاده شده در ساخت آن بستگی دارد. فهرست ذیل نشان‌دهنده ترکیبات اصلی ورق استیل 321 است:
•    Sulphur (S) =0.0 - 0.02
•    Chemical Element=% Present
•    Nickel (Ni) =10.00 - 13.00
•    Carbon (C) =0.0 - 0.07
•    Chromium (Cr) =16.50 - 18.50
•    Iron (Fe) =Balance
•    Silicon (Si) =0.0 - 1.00
•    Phosphorous (P) =0.0 - 0.05
•    Manganese (Mn) =0.0 - 2.00
•    Molybdenum (Mo) =2.00 - 2.50
•    Nitrogen (N) =0.0 - 0.11

مقایسه گرید 321 و گرید 304

فقط با نگاه کردن به آن نمی‌توانید تشخیص دهید. هیچ تفاوتی بین دو تکه ورق فلزی یکسان، صیقل داده شده یا دانه‌بندی شده به طور یکسان وجود ندارد. به همین دلیل است که شما نیاز به یک گزارش آزمایش مواد (MTR) از مواد واقعی دارید تا اعتبار 304 یا 321 بودن استیل مشخص شود. برخی از قطعات کوچک مانند گیره‌ها و پایه‌های نصب، ساخته شده از فولاد ضد زنگ 321 به‌طور خاص از این محصول ساخته می‌شوند.

 

ورق استیل در مبدل حرارتی

 

فولاد ضدزنگ 321 یک فولاد آستنیتی ضدزنگ کروم نیکل و مقاوم در برابر حرارت با مقاومت در برابر خوردگی برتر در مقایسه با سایر فولادهای کروم نیکل است که در معرض انواع خورنده‌های شیمیایی مانند آب دریا، محلول آب نمک و موارد مشابه قرار می‌گیرد. از آنجا که آلیاژ فولاد ضدزنگ 321 دارای بلبرینگ مولیبدن است، مقاومت بیشتری در برابر حملات شیمیایی نسبت به 304 دارد. نوع 321 با دوام بیشتر، سهولت بیشتر برای ساخت، قابلیت جوش‌دهندگی بالاتر نسبت به گرید 34 دارد. این ماده در دمای بالا در برابر محلول‌های اسید سولفوریک، کلریدها، برمی‌دها، یدیدها و اسیدهای چرب مقاومت بیشتری دارد. فولادهای ضد زنگ حاوی مولیبدن در تولید برخی داروهای مورد نیاز هستند تا از آلودگی بیش از حد فلزات جلوگیری شود. نکته اصلی این است که فولاد ضدزنگ نوع 316 کمی هزینه کمتری دارد.
نوع 304، با محتوای کروم نیکل و کربن کم، متنوع‌ترین و پرکاربردترین فولاد ضدزنگ آستنیتی است. آلیاژهای آن همگی اصلاح 18٪ آلیاژ کروم، 8٪ نیکل آستنیتیک هستند. نوع 304 در برابر اکسیداسیون، خوردگی و دوام مقاوم است. این فلز سهولت در ساخت را به آسانی فراهم می‌کنند، همچنین برای جلوگیری از آلودگی محیطی مناسب است و این محصول انواع مختلفی از لحاظ ظاهر و نوع دارد. فولادهای ضدزنگ نوع 304 در محفظه‌های الکتریکی مقاوم در برابر خوردگی، قالب‌گیری و تزئین خودرو، روکش چرخ، تجهیزات آشپزخانه، گیره‌های شیلنگ، منیفولدهای خروجی، سخت افزار ضد زنگ، مخازن ذخیره‌سازی، مخازن تحت فشار و لوله کشی به وفور مورد استفاده روز افزون قرار می‌گیرند.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

مبدل‌های حرارتی انواع مختلفی دارند و بسته به نوع نیاز، لازم است بهترین مدل را انتخاب کنید. خرید انواع آلیاژ‌های ضدزنگ و مناسب برای ساخت این مبدل‌ها، از طریق سایت‌های فروش آنلاین امکان‌پذیر است. برای خرید ورق استیل 316 لازم است با افراد متخصص مشورت کنید و پس از کسب اطلاعات لازم، اقدام به خرید نمایید. برای اطلاع از قیمت ورق استیل 321 می‌توانید با ما در تماس باشید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید