X

استفاده از لوله و اتصالات استیل در لوله کشی

02122011620 تلفن
انواع اتصالات استیل
اتصالات استیل بدلیل زیبایی ظاهری، مقاومت به خوردگی بالا، استحکام مکانیکی مناسب و غیره همواره اولویت اصلی در لوله کشی و پایپینگ بوده است.
فلز کالا
فلز کالا

اتصالات استیل

اتصالات استیل
18/08/2023

جهت خرید ورق استیل بصورت پلیت، شیت یا کویل می توانید از طریق شماره: 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


مقدمه

برای کسی که آشنایی چندانی با این مباحث ندارد، شاید توجه فراوان به اتصالات و و سرمایه گذاری در این زمینه عجیب و غیر ضروری به نظر برسد. اما کسانی که دانش بیشتری در این زمینه دارند، می دانند که در واقع امروزه اتصالات، یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده هر پروژه ای هستند. مثال ها و تجربیات فراوانی وجود دارد که ضعف اتصالات باعث بروز مشکلات فراوانی در کارکرد سیستم یا حتی در بعضی از موارد باعث نابودی آن شده است. تنها به این دلیل که در هنگام انتخاب اتصالات توجه کافی انجام نشده است یا اینکه در زمان انتخاب، به سراغ نوع اشتباهی از مواد تشکیل دهنده اتصالات رفته اند و خرابی های جبران ناپذیری به وجود آمده است.

اتصالات استیل

در صنایع پالایشی مانند نفت، گاز و پتروشیمی، انتخاب اتصالات صحیح در کاربردهای مختلف نقشی حیاتی ایفا می کند، مثلاً پیچ هایی که در اتصالات فلنجیِ سازه استفاده می شوند، پیچ هایی که لوله ها را به دیوار باربر متصل می کنند یا پیچ و مهره هایی که برای قسمت انتهایی یک راکتور مورد استفاده قرار می گیرند. همه این ها اجزای بسیار مهمی در یک سیستم هستند و این نشان می دهد که انتخاب اتصالات درست چقدر در امنیت و توانمندی یک سیستم مهم است. نکته اینجاست که انتخاب درست جنس اتصالات شاید آنقدرها هم به چشم نیاید اما اشتباه کردن در انتخاب، باعث بروز مشکلاتی در پروژه خواهد شد. از یک نشتی کوچک گرفته تا از بین رفتن اتصال بین یک تیر و ستون و خرابی کل سازه؛ پس چه بخواهید چه نخواهید، این قطعاً به چشم خواهد آمد و شما ملزم به رعایت اصولی آن هستید.
سوالاتی که در اینجا وجود دارد، این است که چرا باید این چنین ریسک بزرگی را پذیرفت، وقتی که می تواند تبعات بسیار زیادی را برایمان به همراه داشته باشد؟

اتصالات از جنس استنلس استیل

استیل یکی از آلیاژهای فولاد است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن کروم، نیکل و آهن هستند. که حداقل میزان کرم در این آلیاژ 10.5 درصد و حداکثر میزان کربن در این آلیاژ 1.2 درصد می باشد. این آلیاژ به دلیل خاصیت رویینگی (به فرآیند مقاوم شدن فلزات در برابر زنگ زدگی گفته می شود) در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. این فلز به دلیل شکل گرفتن یک لایه غیرفعال بر روی سطحش که به شدت به ماده زیرین پیوند خورده است و از تماس بیشتر ماده به محیط اطراف جلوگیری می کند، چنین خاصیتی دارد. فولاد ضد زنگ توانایی این را دارد که خودش را ترمیم کند، یعنی اگر حتی خراشی هم روی آن ایجاد شود، در صورتی که گرید درستی برای آن موقعیت و کاربرد انتخاب شده باشد، دوباره یک سطح مقاوم ایجاد می کند و زنگ نمی زند.

اتصالات استیل

از این نوع اتصالات می توان در جاهای فراوانی استفاده کرد. برای مثال در محلی که عبور و مرور ماشین ها بسیار زیاد است و همچنین در مناطق شهری یا در محل هایی که نزدیک به ساحل است. این نشان می دهد که اتصالات استیل می توانند بسیار کاربردی باشند و داشتن اطلاعات درباره گریدهای آن می تواند در انتخاب نوع درست اتصالات به ما کمک کند.

استنلس استیل 304 در کجا استفاده می شود؟

این نوع استیل به شدت در برابر خوردگی مقاوم است. اصولاً گرید 304 پرکاربردترین گرید در میان فولادهای ضد زنگ می باشد. پرمصرف ترین نوع این گرید 8-18 است که حاوی 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم است. این گرید در برابر اسیدهای اکسید کننده بسیار مقاوم است و بیشترین مواردی که از آن استفاده می شود، در مناطق با رطوبت فراوان است. اصولاً در هر منطقه ای احتمال خوردگی فراوان باشد، این گرید می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. اما در محیط های حاوی محلول کلرید و به ویژه مواردی که درصد کلرید سدیم خیلی بالاست دچار خوردگی می شوند. اتصالات استیل 304 در محیط هایی که میزان کلرید سدیم از 25 ppm بیشتر باشد دچار خوردگی خواهند شد.

استیل 316 در کجا استفاده می شود؟

از نظر میزان کاربرد گرید 316 در رتبه دوم قرار دارد؛ این گرید شباهت های فراوانی با گرید 304 دارد، اما تفاوتی که با آن دارد این است که سختی بالاتری نسبت به 304 دارد و دلیل آن هم دو درصد مولبیدنی است که به ترکیب شیمیایی آن اضافه شده است. این گرید در محیط های آلوده به کلر و آب دریا مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خودش نشان می دهد. در مواردی که خطر خوردگی و زنگ در نواحی آسیب دیده از عمل جوش کاری وجود دارد باید از گرید 316L استفاده نمود. مقدار کربن موجود در آلیاژ محل تفاوت این دو گرید با هم دیگر است گرید 316 حدوداً 0.03 درصد کربن دارد اما 316L حدود 0.016 درصد و از لحاظ فیزیکی 316L دارای خواص چکش خواری بهتری بوده و مقاومتش در برابر خوردگی به ویژه در دماهای بالا بیشتر است. از جمله مواردی که می توان ورق استیل ۳۱۶ را برای آن پیشنهاد کرد عبارتند از: مخزن ذخیره سازی برای مایعات خورنده، تجهیزات صنعتی مواد شیمیایی، مواد غذایی و ... .

استیل 310 در چه صنایعی استفاده می شود؟

این نوع اتصالات استیل ضد زنگ مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند و در مواردی که دما بسیار بالا است مثل صنایع پتروشیمی و نفت استفاده می شوند. این گرید شباهت های بسیاری با گریدهای 304 و ورق استیل ۳۱۰ دارد اما تفاوتش در میزان نیکل و کروم آن است. این گرید از گرید 316 به میزان 8 درصد نیکل بیشتر و 8 درصد کروم بیشتر دارد و خبری از مولبیدن در آن نیست، که همین بیشتر بودن کروم و نیکل است که باعث شده این گرید در دماهای بسیار بالا هم در برابر خوردگی مقاومت کند.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید