X

نقش ورق استیل در صنعت نفت و گاز

02122011620 تلفن
نقش ورق استیل در صنعت نفت و گاز

به واسطه اکتشاف نفت و گاز و رشد آن در کشورهای مختلف، صنایع مختلف دیگری نیز به وجود آمده و رشد کردند که منجر به مسیر رشد برای صنعت فولاد خصوصاً تولید ورق استیل نیز گردیده است.

فلز کالا
فلز کالا

مقدمه:

به واسطه اکتشاف نفت و گاز و رشد آن در کشورهای مختلف، صنایع مختلف دیگری نیز به وجود آمده و رشد کردند که منجر به شکل گیری یک اقتصاد بزرگ و پیوسته در سراسر جهان شده است. این گسترش و جهانی شدن باعث ایجاد چندین مسیر رشد برای صنعت فولاد خصوصاً تولید ورق استیل نیز گردیده است. ورق استیل ممکن است یک هسته اصلی و بخشی جدایی ناپذیر از صنایع باشد.

 

کارآیی بالای ورق استیل توانسته است خلاقیت را در شکل کاربردی و در دامنه گسترده عملکردی در خدمات مهندسی ارائه دهد. رفتار ورق استیل به گونه ای است که می تواند در بخش های وسیعی از صنعت به دلیل تطبیق پذیری بالا مورد استفاده قرار گیرد. در یک کلام می توان گفت، ورق استیل دنیا را متحول کرده است. صنعت ورق استیل پویاترین و بزرگترین صنعت مرتبط با صنایع نفت و گاز در سراسر جهان است. ورق استیل ممکن است یک انتخاب ایده آل مناسب و مقرون به صرفه برای صنعت نفت و گاز باشد.
 

ویژگی ها و کاربرد ورق استیل:

کاربرد ورق استیل در صنایع نفت و گاز نقش مهمی را ایفا می کند و سرمایه گذاری های زیادی را با هم معرفی می نماید. ورق استیل پرمصرف ترین فلز در صنعت نفت و گاز در روش های بهره برداری و استخراج است. استفاده از آن در پالایشگاه ها و تاسیسات گاز مهم است. محصولات انرژی، به ورق استیل در اشکال مختلف نیاز دارند.

 

ورق استیل حاوی 10.5 درصد کروم است و یک لایه غیرفعال از اکسید کروم بر روی آن ایجاد می گردد که از آن در برابر خوردگی محافظت می نماید. وجود سایر عوامل آلیاژی مانند نیکل و مولیبدن مقاومت به خوردگی را در محیط های مختلف افزایش می دهند. 

 

نقش ورق استیل در استخراج نفت و گاز:

در صنعت نفت و گاز، پالایش به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن استخراج زیرزمینی از طریق لوله‌های فشار بالا انجام شده و در طی یک فرآیند جداکننده، جمع‌آوری و سپس نفت از طریق خط لوله به پالایشگاه منتقل می گردد. این روش به نوعی چالش برانگیز است زیرا موقعیت یابی در زیر آب و جو آب و هوایی دشوار است. برای این هدف انواع آلیاژ با کارایی بالا برای تقویت پایداری ضروری هستند.

 

ورق استیل اغلب در لوله کشی، جداکننده ها، پمپ ها، خطوط جریان، مبدل های حرارتی و مخازن ذخیره سازی استفاده می شود. ورق استیل ممکن است ماده خوبی برای مواد نفتی باشد، زیرا ورق استیل بادوام بوده و در برابر خوردگی مصون است. ورق استیل داری خاصیت استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی، نسبتاً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، جوش پذیری خوب، استحکام کششی و تسلیم بالا است

 

قیمت ورق استیل

 

انواع ورق استیل نظیر فولاد دوبلکس و فولاد فوق دوبلکس به صنعت نفت و گاز کمک می کند. فولاد دوبلکس ممکن است ترکیبی از ورق استیل آستنیتی و ورق استیل فریتی باشد. ریزساختار دوگانه آن استحکام و مقاومت در برابر خوردگی بالا را فراهم می کند. ورق استیل دوبلکس دارای رفتار محافظتی بالایی در برابر خوردگی است. این فولادها به جز مقاومت در برابر خوردگی بالا، در شکست ناشی از خوردگی تنشی نیز دوام خوبی از خود نشان می دهند. در صنایع نفت و گاز از ورق استیل دوبلکس در پتروشیمی ها، مخازن ذخیره سازی، چاه های تحت فشار و غیره استفاده می شود.

 

ورق استیل معمولاً در سکوهای نفتی دریایی و در محیط های دریایی استفاده می شود. حفاری در اعماق دریا ممکن است یک فرآیند بسیار مکرر باشد که در صنعت نفت و گاز اتفاق می افتد. ورق استیل می تواند در برابر خوردگی مقاومت کند و آلیاژهای آن در محیط های دریایی باعث خوردگی می شوند که ممکن است در صنعت نفت و گاز مورد توجه قرار گیرد.

 

گریدهای اصلی ورق استیل در صنعت نفت و گاز:

ورق های استیل Duplex 2205، Duplex 2507 و Super Duplex 2507 عمدتاً در اکثر لوله‌های صنعت نفت و گاز دریایی استفاده می‌شوند. سوپر دوبلکس مقاومت در برابر خوردگی بالاتری را ارائه می دهد. فولاد دوبلکس در برابر محیط کلرید و نگرانی از ترک خوردگی مقاومت می کند. S32205 ورق استیل دوبلکس معمولی است که در تاسیسات و سایر تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد.

 

گریدهای سوپر دوبلکس دارای سطوح بالاتری از نیتروژن، کروم، مولیبدن و نیکل هستند. ورق استیل فوق دوبلکس می تواند در برابر خوردگی، سوراخ شدن و ترک خوردن ناشی از نمک مقاومت کند. این نوع ورق استیل دارای ماندگاری بالا، مقاومت در برابر ضربه و استحکام بالا است. ورق استیل L316 دارای درجه آستنیتی است و مقاومت در برابر خوردگی را در محیط های اسیدی ایجاد می کند.

 

کاربرد کلی ورق استیل شامل خطوط لوله نفت، مبدل‌های حرارتی، سکوهای نفت، تجهیزات فاضلاب و آب، کارخانه‌های نمک‌زدایی، دکل‌های دریایی، تجهیزات فراکسینلا، پمپ‌ها، مخازن ذخیره‌سازی، جداکننده‌ها، کشتی‌های فرآیند، ناف، لوله‌ها، کولرهای نفت و گاز ساحلی، بندرگاه اجزاء، ملخ های کشتی و اجزای عرشه هستند. به طور کل، ورق استیل یک منطقه امن برای واحدهای فرآوری نفت و گاز ارائه می دهد. ورق استیل بادوام و بدون تعمیر و نگهداری است تا از عمر طولانی اطمینان حاصل شود.

 

 

 

 

 

گردآورنده: سید رحیم کیا حسینی
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید