X

کاربرد ورق استیل در ساخت سازه های دریایی

02122011620 تلفن
کاربرد استنلس استیل در سازه های دریایی
ورق استیل 316L یک فولاد زنگ نزن آستنیتی برای استفاده در کاربردهای دریایی است. این آلیاژ منجر به افزایش استحکام سازه در دماهای بالا می شود و همچنین از سازه ها در برابر محیط های شدیداً اسیدی محافظت می نماید
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

 

فهرست موضوعات


مقدمه

تاسیسات دریایی در برخی از دشوارترین شرایط (از نظر خوردگی) و محیط ها تقریبا ۳۰ درصد از تولید نفت خام جهان را تشکیل می‌دهند. با این حال محیط شور دریا سبب وضع استانداردهای ایمنی شدیدی در خصوص سکوهای دریایی می گردد. زیرساخت دریایی اغلب در معرض میزان قابل توجهی از نمک های موجود در هوا و آب هستند. سازه های ساخته شده از فولاد کربنی معمولی مکرر دچار خوردگی می شوند و نیاز به نگهداری و مراقبت منظم دارند. در حالی که سازه های دریایی ساخته شده از فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) اینگونه نیستند. در بین این فولادها ورق استیل 316 که به استنلس استیل دریایی معروف است و در پروژها و کارگاه های مستقر در مناطق ساحلی و دریایی مورد استفاده واقع شده است. 
قیمت ورق استیل 316 نسبت به فولادهایی نظیر 304 و استیل های فریتی بالاتر، اما در کاربردهای دریایی این هزینه نسبت به مقاومتی که در برابر خوردگی ارائه می دهد، ارزش دارد.
قیمت ورق استیل 316 نیز به خاطر دارا بودن نیکل بیشتر و حضور مولیبدن در ترکیب شیمیایی این آلیاژ نسبت به گریدهایی نظیر 304 بالاتر است.
ورق استیل یک متریال قوی برای برای ساخت سازه های دریایی می باشد. این فولادها به طور ذاتی نسبت به خوردگی مقاوم هستند، در محیط های دریایی و ساحلی و در رابطه با کاربردهای زیرساختی، نسبتِ به استحکام به وزن بالایی ارائه می کند. بکارگیری استنلس استیل عمر بالای سرویس دهی به همراه مقاومت در برابر فشار شدید و دماهای بالا را تضمین می کند. لازم به ذکر است که با به کارگیری این فولادها، طول عمر سازه های دریایی می تواند تا نزدیک به ۵ برابر در مقایسه با رقبای آن افزایش یابد.

 

استنلس استیل در دریا

 

هزینه چرخه عمر

علاوه بر افزایش طول عمر سازه های دریایی، استفاده از استنلس استیل در ساخت تاسیسات دریایی، کمترین هزینه چرخه عمر در حوزه معماری و ساختمان را به همراه داشته است. 
هنگام نصب سازه ها و تاسیسات دریایی، مسئله کاهش وزن یک عامل اصلی محسوب می شود. وزن کم به این معنی است که هزینه ساخت و ساز پایین آمده است، بدین ترتیب اجازه می دهیم لوله های حفاری و تجهیزات بیشتری برای تولید در حوزه تولید و اکتشاف نفت و گاز حمل شود.


گریدهای مورد استفاده در ساخت سازه های دریایی

ورق استیل 316L یک فولاد زنگ نزن آستنیتی برای استفاده در کاربردهای دریایی است. این آلیاژ منجر به افزایش استحکام سازه در دماهای بالا می شود و همچنین از سازه ها در برابر محیط های شدیداً اسیدی محافظت می نماید.
 گریدهای آستنیتی با داشتن ۶ درصد مولیبدن برای غوطه وری در آب دریا استفاده شده اند. با این وجود، با توجه به نوسانات جهانی قیمت نیکل در سنوات اخیر، فولادهای زنگ نزن دوپلکس توسعه یافته اند. 
فولادهای دوپلکس با برخورداری از ترکیب خواص مکانیکی عالی و مقاومت مطلوب در برابر خوردگی تنشی، انتخاب خوب و مناسبی است برای کاربردهای دریایی. استیل 2205 رایج ترین گرید فولاد زنگ نزن دوپلکس برای سکوهای دریایی است.
در حالی که فولادهای دوپلکس کارایی خودشان را برای کاربردهای دریایی به اثبات رسانده اند، لیکن نسل جدید استنلس استیل های دوپلکس که سوپر دوپلکس نامیده می شوند خواص و ویژگی هایی مشابه با ورق استیل های آستنیتی مقاوم در برابر خوردگی آب دریا دارند. همچنین این گریدها خواص مکانیکی بهتری نسبت به گریه های دوپلکس دارند. فولادهای زنگ نزن سوپردوپلکس به واسطه حضور مقادیر بالاتری از نیتروژن، کروم، مولیبدن و نیکل در آن ها متمایز می گردند که البته حضور این عناصر به ارتقاء مقاومت در برابر خوردگی های حفره ای و شیاری می شود. در این رابطه برخی نمونه ها عبارتند از گریدهای 2750 و 2760 که جهت کاربردهای دریایی مخرب تر و تهاجمی تر مورد استفاده واقع می شوند، مثلاً اجزا و قطعات غوطه ور در دریا. 
انتخاب بهترین گرید برای نیازها و کاربردهای خاص در یک تأسیسات دریایی با امری حیاتی به شمار می رود. انتخاب گرید مناسب کاهش هزینه ها را دارد.

کاربرد استنلس استیل در مصارف دریایی

 

ورق استیل در دریا

 

•    تجهیزات غوطه ور در دریا: خطوط لوله و شبکه های نفتی، فاضلاب و آب، تجهیزات سکوهای دریایی، مبدل حرارتی کشتی ها و نیروگاه های برق ساحلی، تجهیزات متصل به بدنه قایق و کشتی ها.
•    اجزای سکوهای دریایی: پمپ ها، مخازن ذخیره سازی، دریچه های تنظیم هوا، لوله های مرکزی، سینی های کابل، راه پله ها، راهروها، خنک کننده های روغن و گاز، جداکننده های گرانشی و غیره.
•    قطعات و اجزای روی عرشه برای قایق و کشتی: قلاب های روی عرشه، بست یا قلاب های طناب های لنگر کشتی، زنجیرها و غیره.
•    نرده های ساحلی و در خشکی، نردبان ها، تیرهای چراغ و غیره.
تحقیق انجام شده توسط دپارتمان علوم مواد و متالورژی در دانشگاه منچستر تحت عنوان "پیشرفت ها در زمینه استفاده از استنلس استیل جهت سیستم های خط لوله دریایی" نشان می دهد که وزن خشک یک سیستم مستغرق از جنس استیل سوپردوپلکس تا حدود ۱۵ درصد کاهش می یابد. علاوه بر این دریافته اند که به علت استحکام بیشتر استنلس استیل سوپردوپلکس مقدار لوله مورد نیاز برای نصب تأسیسات تا ۳۸ درصد کاهش یافته است. 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید