X

پنج گروه اصلی ورق استیل: بخش دوم

02122011620 تلفن
پنج گروه اصلی ورق استیل: بخش دوم
واقع انواع متنوعی از ورق استیل وجود دارد که به پنج کلاس اصلی تقسیم می شوند. هر کلاس نمرات و انواع خاص خود را دارد. کلاس های مختلف ورق استیل نشان دهنده خواص و ترکیب شیمیایی ورق استیل مورد نظر می باشد.
فلز کالا
فلز کالا

ورق استیل مارتنزیتی:

یکی از مهمترین طبقات فولاد مارتنزیتی است. این ماده در بسیاری از اقلام فولادی که در دستان خود نگه می دارید استفاده می شود و معمولاً زمانی که محصولات به استحکام خوبی نیاز دارند اما کمتر به خوردگی اهمیت می دهند، بهترین انتخاب است.

ورق استیل مارتنزیتی یک فولاد کرومی است که معمولاً از نیکل استفاده نمی کند. مغناطیسی است و کربن و کروم کمتری نسبت به فولادهای فریتی دارد. مانند فولاد فریتی، آنها نیز در سری 400 ورق استیل یافت می شوند. از نقطه نظر ترکیب، یکی از قابل توجه ترین تفاوت های ورق استیل مارتنزیتی این است که درصد کربن بیشتری دارد. این فلزات معمولاً دارای درصد کربن تقریباً 1٪ هستند که بیشتر از بسیاری از انواع دیگر است.

این فولادها مغناطیسی هستند و معمولاً با گرما سخت می شوند. آنها جهت مقاومت در برابر خوردگی نسبتاً خوب هستند، اما مقاوم ترین فلزات موجود در برابر خوردگی نیستند. در مقایسه با فولاد آستنیتی و فریتی، توانایی کمتری در مقابله با خوردگی دارند.

در بسیاری از موارد از فولاد مارتنزیتی زمانی استفاده می شود که خوردگی کمتر نگران کننده باشد. کارد و چنگال، فنرها و ابزار جراحی معمولاً با فولاد مارتنزیتی ساخته می شوند. آچارها اغلب با این نوع فلزات نیز ساخته می شوند. از دیگر کاربردها می توان به قطعات بخاری و اجزای کوره اشاره کرد.

نمونه هایی از ورق استیل مارتنزیتی:

  • ورق استیل 410

نوعی فولاد مارتنزیتی است که از درصد آلیاژ کمتری استفاده می کند. این یک ماده ارزان قیمت است که قابل عملیات حرارتی است و تقریباً برای تولید کنندگان انواع مختلف آن مفید است. زمانی که به مقاومت در برابر خوردگی نیازی نیست استفاده می شود و ممکن است در انواع بست ها و قطعات یافت شود.

  • ورق استیل 430

با افزایش کروم، این فلز مقاومت در برابر خوردگی بهتری نسبت به انواع دیگر دارد. این اغلب در شیرها و پمپ ها استفاده می شود، زیرا کمتر از سایر فلزات مارتنزیتی زنگ می زند.

 

ورق استیل دوبلکس:

اساساً ورق استیل دوبلکس ترکیبی از فولاد فریتی و آستنیتی است. در واقع، ترکیب شیمیایی پایه این ماده، اساساً مخلوطی مساوی از دو نوع دیگر است که خواص مفیدی برای این کلاس ایجاد می‌کند.

ورق استیل دوبلکس در زمینه های مختلف برتری دارد. تمایل به استحکام بالاتر و خواص مکانیکی عالی دارد و می تواند تا دو برابر فولاد فریتی استحکام داشته باشد. استحکام تسلیم، یک عامل مهم برای ساخت و ساز است. همچنین بسیار کارآمد است و می توان آن را با سهولت نسبی ماشین کاری کرد. مهمتر از همه، ورق استیل دوبلکس یکی از بهترین مواد برای مقاومت در برابر خوردگی در نظر گرفته می شود. به دلیل استحکام و خواص ضد خوردگی، در صورت استفاده صحیح از این ماده، منبع مقرون به صرفه ای نیز می باشد. اساساً می توان از مواد کمتری برای رفع نیازهای ساختاری استفاده کرد و هزینه های کلی را کاهش داد.

این ماده زمانی مفید است که مواد شیمیایی نیاز به نگهداری یا حمل و نقل دارند. مخازن تحت فشار، مبدل های حرارتی و دستگاه های نمک زدایی همگی از ورق استیل دوبلکس استفاده می کنند. می توان از آن در کاربردهای دریایی و آب شور، ساخت و ساز و تولید کاغذ استفاده کرد.

نمونه هایی از ورق استیل دوبلکس:

  • 2205

این نوع یکی از بهترین ها برای محیط های پرفشار و خورنده است. در مقایسه با بسیاری از رایج ترین ورق های استیل، انبساط حرارتی کم و هدایت حرارتی بالایی دارد.

  • 2507

گاهی اوقات ورق استیل "سوپر دوبلکس" نامیده می شود، این نوع دارای استحکام استثنایی و مقاومت در برابر خوردگی است. این نوع اغلب برای تجهیزاتی است که در معرض آب شور قرار می گیرند.

 

ورق استیل نسوز

 

ورق استیل رسوب سخت شده:

این فلزات حاوی کروم و نیکل هستند که بسیاری از خواص مشابه ورق استیل مارتنزیتی و آستنیتی را به آنها می دهد. استحکام بالایی دارند که از طریق عملیات حرارتی به دست می آید. آنها همچنین دارای ویژگی های مقاومت در برابر خوردگی هستند که در این خاصیت به فلزات آستنیتی بسیار نزدیک است.

این فلزات با آلیاژهای مختلفی از جمله آلومینیوم، مس و تیتانیوم ساخته می شوند. این نام از فرآیند تولید گرفته شده است، که شامل عبور فلز از دمای انحلال جامد و سپس عملیات حرارتی آن است. آنها برخی از پیشرفته ترین، قابل اعتمادترین و پیچیده ترین انواع فولاد نه تنها از نقطه نظر فرآیند تولید، بلکه از نظر ترکیب شیمیایی هستند.

اساساً این فلزات تعادلی بین مارتنزیتی و آستنیتی ایجاد می کنند. آنها از انواع ورق استیل مارتنزیتی قوی تر هستند، اما دارای سطحی از مقاومت در برابر خوردگی هستند که با فلزات آستنیتی مطابقت دارد. این فلزات بیشتر در صنایع هوافضا و همچنین کاربردهای هسته ای و شیمیایی کاربرد دارند. انواع خاصی از ساخت و سازها را نیز می توان با استفاده از ورق استیل رسوب سخت شده بهبود بخشید.

نمونه هایی از ورق استیل رسوب سخت شده:

  • 4-17

این ورق استیل کروم-مس در کاربردهای مختلفی استفاده می شود که نیاز به استحکام بالا تنها با نیاز متوسط به مقاومت در برابر خوردگی دارند. می توان آن را عملیات حرارتی کرد، اما محدودیت های دما برای نحوه استفاده از آن دارد.

  • 5-15

این در واقع یک نوع از 4-17 است. با چقرمگی بیشتر از 4-17 طراحی شده است و اغلب در مواقعی که مقاومت در برابر خوردگی بیشتری مورد نیاز است استفاده می شود.

 

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید