X

چه عملیاتی بر روی سطح ورق استیل قابل انجام است ؟

02122011620 تلفن
انواع عملیات سطحی ورق استیل
انواع عملیات بر روی سطح ورق استیل را بهتر بشناسید.
فلز کالا
فلز کالا

جهت خرید ورق استیل بصورت ورق ارجینال یا کویل استیل می توانید از طریق شماره تماس : 22011620 - 021 با کارشناسان بخش فروش فلز کالا تماس بگیرید.

فهرست موضوعات


انواع عملیات سطحی ورق استیل

ورق های استنلس استیل در عرف بازار به ورق استیل معروف هستند. روزانه ورق استیل با سطوح مختلف را در ﺁشپزخانه، فروشگاه ، محوطه دانشگاه و بسیاری از دیگر فضاهای عمومی می بینیم. تولیدکنندگان استنلس استیل این فولادها را برای کاربردهای مختلف با سطوح متفاوت و متنوعی تولید می کنند.

تعریف استنلس استیل

استنلس استیل یا فولاد زنگ نزن اصطلاحی برای توصیف گروهی از فولادها است که افزودن عناصر فلزی خاص مانع خوردگی و افزایش استحکام در آنها می شود. این عناصر کروم و نیکل هستند، اما ممکن است بعضی از گریدها حاوی مقادیر کمی از دیگر عناصری همچون مولیبدن، تیتانیم و مس نیز باشند. تغییر در ترکیب شیمیایی بر شکل پذیری، استحکام و مقاومت به خوردگی آلیاژ نهایی تاثیر می گذارد.

 

ورق استیل

 

استنلس استیل فولادی سخت اما کارآمد

فولادهای زنگ نزن نسبت به دیگر فولادها عموما سخت تر هستند. همچنین می توان بطور رنگ نشده نیز از آنها استفاده نمود. به همین دلیل، می توان ﺁنها را با سطوح پایانی مختلفی ارائه کرد به طوری برای کارهای تزییناتی نیز مورد استقاده قرار گیرند.
تولیدکنندگان اکثر عملیات های سطحی را طی فرایند نورد انجام می دهند. نورد سرد و اسید شویی می تواند سطحی مات اما بادوام ایجاد کند که در بسیاری از کاربردهای معماری نیز یافت دیده می شود. فرﺁیند نورد سرد و آنیل براق نیز باعث ایجاد سطحی تمیز، صاف و شفاف ایجاد کند که نور را نیز تا حدودی منعکس می کند. که هم جذاب و هم مقاوم در برابر سایش است. به این نوع ورق استیل، ورق استیل با سطح براق (BA) گفته می شود. البته عملیات های سطحی دیگری نیز وجود دارد که منجر به ایجاد سطوح پایانی زیبا و با قابلیت کاربردی بالا در ورق استیل می شود.

استحکام و دکوراسیون

درحالی که اغلب استنلس استیل ها به طور طبیعی مقاوم به خوردگی هستند، تولیدکنندگان این فولادها می توانند عملیات سطحی را برای افزایش و تقویت این ویژگی یا صرفاً برای جذابیت بیشتر به کارگیرند. در ادامه با نمونه از این عملیات های سطحی آشنا می شویم.
رسوب دهی (آبکاری) الکتریکی، سطحی درخشان و مدرن پدید می ﺁورد
به طور کلی سطح آبکاری شده برای خواص مکانیکی معمولاً مورد نیاز نیست. ازاین رو، می توان از فلزات نرم همچون مس، نقره و حتی طلا برای آبکاری استفاده کرد. برای این منظور، لایه تزئینی نازکی را بر روی فلز پایه سخت قرار می دهند. تولیدکنندگان معمولاً لایه های تزئینی را برای اقلامی مانند نوارهای باکیفیت بالا و سایر تجهیزات حمام بکار می گیرند.

 

ورق استیل


کاربرد بافت (تغییر بافت آلیاژ بوسیله عملیات مکانیکی) باعث ایجاد سطحی درخشان در ورق استیل می شود.
منظور از بافت (Texture) توزیع جهت های کریستالوگرافی مواد پلی کریستالهاست یا به بیان ساده تر جهت گیری دانه ها می باشد. معمولا با اعمال تنش، بافت ماده و به طور دقیق تر جهت کریستالی عوض می شود تولیدکنندگان برای ایجاد حکاکی روی سطح ورق استیل می توانند با استفاده از غلتک های مختلف، سطح این ورق ها را تحت تاثیر قرار دهند. به طورکلی از نظر زیبایی و تزئینات، متداول ترین الگوها به عنوان چرمی یا پارچه ای یاد می شوند. این ورق ها معمولا به شکلی هستند که می توان روی سطح آنها غلتید. از این نوع ورق استیل برای جلوگیری از خرابی در مکان های عمومی مانند جعبه تلفن و سرویس بهداشتی استفاده می شود. بافت سطح علاوه برافزودن تزئینات، همچنین باعث سخت شدگی موضعی، دوام بیشتر و نیز جذاب تر شدن قطعات می شود.

خلاقیت در رنگ‌آمیزی

رنگ ﺁمیزی فرﺁیندی است که با استفاده از روش های شیمیایی روی سطح اعمال می شود، و به جای تاثیر و تغییر در خود استنلس استیل، لایه اکسید سطحی را تغییر می دهد. یکی از روش های متداول آندیزاسیون (anodization) شامل افزایش ضخامت لایه اکسید سطحی، اعمال رنگ در فضای باز و روکش شدن این لایه با استفاده از اکسید بیشتر است. این امر فرﺁیندی موفقیت آمیز است، اگرچه لایه ی حاصل جذابیت دارد، دوام آن به اندازه ی لایه ی ﺁنودیز ;ه شده ﺁلومینیوم و تیتانیوم نیست.

ایجاد درخشندگی با پولیش ورق استیل

پولیش کردن یکی از روش سنتی و عرفی برای صاف کردن سطوح ورق استیل است. تولیدکنندگان می توانند این فرﺁیند را در سطوح مختلفی از جلای اندک تا ایجاد سطوح آینه ای در ورق استیل انجام دهند. از پولیش کاری در کاربردهای بسیار متفاوتی استفاده می شود، ازجمله زیبا سازی در مصارف ارزشمندی همچون الزامات اجباری بهداشتی و تمیزکاری مانند اتاق های عمل بیمارستان ها یا در صنعت مواد غذایی و ﺁشامیدنی.
گزینه های انتخابی در عملیات پرداخت سطح پایانی
تولیدکنندگان همچنین می توانند استنلس استیل ها را با استفاده از روش های سنتی و قدیمی تر مانند رنگ آمیزی و لعاب کاری تقویت کنند که سطح زینتی، بدون هیچ افزایشی در استحکام، سختی یا سایر خواص فیزیکی، ایجاد می کند. سایر فرایندهای ابتدایی مانند الکتروپولیش، تمیزکاری، ساچمه زنی و اچ خشک بر روی لایه های بالایی فلز تأثیر می گذارند و در نتیجه می توانند مقدار معینی مقاومت سطحی را بر روی قطعه نهایی وارد کنند.

 

ورق استیل


به غیراز ورق های استنلس استیل، همچنی دیگر مقاطع استنلس استیل نیز می توانند با سطوح صیقل شده تولید شوند و برای کاربردهای مختلف به کار گرفته شوند.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید